sâmbătă, 3 octombrie 2020

Despre răbdare (1)


 

Răbdarea este o cale tainică de îmblânzire a timpului, sau de trecere de la timpul profan la timpul sacru, liturgic, în cursul unei încercări/experiențe de lungă durată.

Așteptarea ca izbăvirea de anumite lucruri greu de suportat (presiuni din afară, necazuri, neînțelegeri, suferințe, boli, neîmpliniri etc.), și venirea unora dorite (ușurări, bucurii, recuperări, împăcări, realizări etc.) să se întâmple apasă, fiind greu de suportat. La început, omul strânge din dinți, răbdând de nevoie. Se zbate în gânduri negre, ca un pește pe uscat, într-un mod ce-i vlăguiește puterile. Ar vrea ca timpul să treacă mai repede, să scape pur și simplu de tortura timpului psihologic, a cărui lentoare îl aduce la disperare.

În momentele acestea limită, care te fac să-ți simți neputința în toată „splendoarea” ei, nu bănuiești că ești cercetat de Dumnezeu. Te simți părăsit, abandonat într-o mlaștină a disperării. Însă, răbdând cu nădejde „contra evidențelor”, rugându-te cu inima frântă, sesizezi o lucrare tainică ce are loc în tine. Suferința doboară, rând pe rând, toate rezistențele lăuntrice și obstacolele puse prin  modul tău de viață în fața întâlnirii cu Dumnezeu. Este un moment ce poate prilejui o neimaginată trezire a sufletului, care simte că lanțul timpului strâns încolăcit în jurul său cade la atingerea harului.

Rugăciunea țâșnește din inimă odată cu un timp nou, concentrat în clipa modulată de savoarea veșniciei. Ai vrea ca trăirea aceasta de taină să nu se mai oprească. Cutremurat te cufunzi într-o stare de închinare ce se face primitoare a unui timp nou, în care simți mișcările sufletului libere de întuneric și chin, în ritualul reciprocei dăruiri între tine și Dumnezeu.

Revenit la timpul obișnuit, duci dorul acestui timp sacru născut din virtutea răbdării, ce urmează speranța până în iadul deznădejdii. Realizezi că a lucra în mod  conștient, în mijlocul provocărilor de zi cu zi virtutea răbdării, înseamnă a-ți pune în rânduială viața,a face din ea un ritual al iubirii și reciprocei dăruiri, o prelungire de Liturghie.

Pricepi nevoia de a renunța la „graba aceasta care strică mintea” (Avva Ghelasie de la Frăsinei), a alergării după ținte iluzorii, ce pierde pe drum esențialul, tinderea chipului după Arhechip. Înțelegi că un mod de a fi cu și întru Dumnezeu e unicul lucru cu adevărat necesar: „Căutaţi mai întâi împărăţia Lui. Şi toate acestea se vor adăuga vouă” (Luca 12, 31).

Florin Caragiu

Niciun comentariu: