joi, 1 octombrie 2020

Despre blândețe (1)

 


Blândețea este izvor al fericirii după care tânjește omul, ne spune Hristos în Evanghelie (Mt. 5, 5). Ea este virtutea ce îmblânzește deprinderile pătimașe ale firii, lăsând să transpară în relațiile cu semenii și cu natura bunătatea originară a firii create de Dumnezeu (Fac. 1, 31). Blândețea e o covârșire a logicii antagoniste a căderii, a opoziției dintre sine și alteritate, a luptei pentru supraviețuire ce pare a domina mersul lumii în starea actuală, printr-o mișcare stabilă ce reașază lucrurile în albia firească a binelui, după o logică a ființei întru comuniune.

Vedem adesea cum omul cel mai adesea șovăie, se împleticește și cade, nefăcând binele pe care îl voiește, ci răul nedorit (Rom. 7, 19). Blândețea este starea de spirit calmă și receptivă în care glasul conștiinței tronează în minte. Așa căpătăm simțirea înțelegătoare ce sesizează voia lui Dumnezeu, care ne-a creat din iubire și întru ea. De aceea, stăruind în bine, blândețea nu se mai clatină în fața rafalelor ispitei, ci înaintează “din slavă în slavă, ca de la Duhul Domnului” (II Cor. 3, 18).

Orice deprindere pătimașă sădește în fire o rezistență față de lucrarea dumnezeiască în noi și impulsuri contrare orientării iconice a firii. Blândețea domolește pornirile pătimașe și înfrânează, de asemenea, reacțiile necugetate după logica “ochi pentru ochi, dinte pentru dinte”. Ea moștenește pământul transfigurat din împărăția cerurilor: “Fericiţi cei blânzi, că aceia vor moşteni pământul” (Mt. 5, 5).

Florin Caragiu


Niciun comentariu: