Florin Caragiu
duminică, 8 februarie 2015
Daniel Turcea
În volumul “Epifania” (ed. Doxologia, Iași, 2011), pe lângă suflul
mistic creștin ce încheagă textele lui Daniel Turcea putem decela
amprenta unică a harului său artistic. Prin deschizătura versului
accedem astfel la “peisaje fantastice bătute-n cuie la ferestre”, la un
spațiu în care “tot ce visăm, tot ce există, / sălășluiește în atomi
suprafluizi, / în pași de flacără, peste ape” și “nu este nici un
întuneric, nici un zid / care să ne acopere”. Și “chiar dacă / sângele
tânăr strigă / sau moartea privește de
aproape”, “iar noi nu știm, noi ne amintim / de zilele noastre ca sticla
pisată”, “atomii ca-n galaxii se rotesc / iar pielea e un cer
îngenuncheat”. Așa te acoperi “cu lumea, cum acoperi cu o piele subțire /
sângele / sau păcatul cu o rugăciune / sau cum apa o acoperi cu o
punte”. Surprinzi “deodată, timpul, / ca o zăpadă viscolită-n flăcări /
sau ca o năruire de lumini”. Și când “trupul aduce cu sine trupul / de
fier și fum / ca pe o umbră”, privind în jur cum “frica / își țese
ridurile”, îți spui: “nimic să nu se mai știe, să fie ceață / - încă un
neam de oameni și se va uita, iarba e mai tenace ca sârma ghimpată - //
până când cei biciuiți încep să se îngrașe, / să caute prietenia
călăilor, / să spună când îi întreabă: / “N-a fost decât o
neînțelegere””. Sunt câteva mostre de măiestrie ale unui autor la care arta însăși intră într-o stare de micșorare de sine, în favoarea exprimării directe a sentimentului religios.
Florin Caragiu
Florin Caragiu
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu