luni, 20 aprilie 2015

Serile Sinapsa, ediția a XVII-a, cu Mihail Gălățanu, Ioana Nicolaie și Nicolae Tzone; In Memoriam: poeme de Gellu Naum recitate de actrița Vali Pena

Mihail Gălățanu reușește să inducă - cu “exuberanță lingvistică” și un “farmec dureros” (Alex Ștefănescu) - forța răsturnării logicii comune: “Şi poate va veni o zi/ când capul va tăia securea”, răsfrângând halucinant jindul poetic în vortexul contrastelor vieții.

Florin Caragiu

Textele Ioanei Nicolaie se rotunjesc purtate de apa iute a gândului în vâltoarea unde se mixează în proporții bine nimerite jocul legănat al memoriei și arderea prospecției ce ține piept înghețului clipei, cu fericita spontaneitate proprie unei arte poetice pentru care „în inimă toți aricii aleargă deodată”.

Florin Caragiu

În general, în poemele lui Nicolae Tzone se prezintă existenţa reflecţiei şi se lasă deschisă posibilitatea existenţei metafizice. Această deschidere naturală către metafizic (implicit prin aluzii mitologice sau istorio-file cu pomeniri de domniţe, săbii, piramide, faraoni, brunhilde etc.) este la Tzone semnul unei maturităţi graţie căreia refuză să trăiască ambivalenţa ca indecizie şi nu refuză opţiunea în numele ambivalenţei sau ambiguităţii. În fapt, ambivalenţa este suportul ontologic tocmai al alegerii şi nicidecum al indeciziei asumate ca atare. De altfel, pe scena poeziei se joacă viaţa şi moartea, poetul este pe rând sau simultan mort şi viu, ceea ce înseamnă că există un subiect deasupra vieţii şi morţii din planul reprezentării, un trăitor atât al vieţii cât şi al morţii, dar oricum, dincolo de ele. Aceasta înseamnă să ai viaţa poeziei în acelaşi timp dublă şi cu atât mai unitară în fond.

Florin Caragiu

Niciun comentariu: