sâmbătă, 12 septembrie 2020

Rugăciunea iconică

 

Sfântul Alexie, omul lui Dumnezeu, frescă

În situații concrete de viață, cerem lui Dumnezeu ajutorul, îl rugăm să ne ierte, îi mulțumim, dăm slavă Lui. În afară de rugăciunile de cerere, de pocăință, de mulțumire și doxologice, există o așa-numită rugăciune ce le cuprinde implicit pe toate într-o stare de închinare înaintea lui Dumnezeu. Nu este doar o rugăciune a minții, sau a simțirii, ci a întregii ființe, trup, suflet și partea cea mai adâncă a sufletului, duhul.

Această rugăciune nu este condiționată de întâmplări favorabile sau nefavorabile, de interese, griji, necazuri, revolte, dorințe sau proiecte personale, ori în interesul obștesc, ci este expresia dragostei necondiționate față de Dumnezeu, ce leagă chipul creat de Arhechipul divin, motiv pentru care părintele Ghelasie de la Frăsinei a numit-o rugăciune iconică, în duhul tradiției isihaste carpatine.

Este o rugăciune gestică (dincolo de cuvinte, deși se poate exprima și prin ele), pătrunsă de conștiința filială a menirii proprii, de părtășie la sfințenia divină. Ea caută, dincolo de lanțul fenomenalității și cauzalității energetice sau raționale, odihna în mișcarea sufletului ce primește pe Hristos, aducându-se pe sine înaintea Tatălui, și este preschimbat de Sfântul Duh după asemănarea chipului lui Dumnezeu.

Nevoințele sfinților au urmărit tocmai această așezare ce are ca rod improprierea modului euharistic al vieții. Spre deosebire de rugăciunile ocazionale, rugăciunea iconică nu necesită condiții speciale, un prilej sau un cadru spațio-temporal adecvat, ci o retragere în gest (static sau în mișcare), o stare de prezență cu conștiința identității proprii, celei după chipul lui Dumnezeu-Iubire.

Această așezare este condiția de posibilitate a rugăciunii neîncetate a sfinților, fiind secretul continuității dialogului cu Dumnezeu. Ea depășește secvențializarea programului nostru zilnic de rugăciune, muncă, lectură, dialoguri, mișcare, odihnă etc., unindu-le în conștiința tainei căreia ne facem locaș de liturghisire. Așa este cu putință adunarea minții din risipire, într-un gest ce ne exprimă ființial.

Astfel, gestul iconic sare peste logica antagonistă pătrunsă în creație după căderea omului, reașezând în sine, în prim plan, chipul lui Dumnezeu și sufletul cel după chip, în trupul făcut altar al vieții în Hristos.

Odihna minții în gestul iconic oprește războiul gândurilor, ce ne afectează capacitatea de discernământ/deosebire a lor, slăbind imunitatea/rezistența la infectarea cu gânduri, sentimente sau memorii negative.

Florin Caragiu


Niciun comentariu: