După cum vedem în volumul „Moşul din Carpaţi. Pustnicul Neofit” (ed. Platytera, 2013), Părintele
Ghelasie Gheorghe, în mistica sa teologică şi antropologia iconică pe care o
dezvoltă în direcţia trasării unui model duhovnicesc reprezentativ pentru
tradiţia creştină carpatină, se referă în repetate rânduri la „memoriile
Originii”.
Întrezărirea acestei taine adânc pecetluite în fiinţa şi
conştiinţa noastră ne oferă deschiderea necesară şi ne pregăteşte pentru primirea
deplinătăţii tainei lui Hristos, spre împlinirea menirii noastre.
Întâi de toate „Originea creaţiei este în Fiul lui
Dumnezeu-Logosul-Cuvântul prin care toate s-au făcut”, în sensul în care
„cosmogonia este un „ritual pre-liturgic” al Însuşi Fiului lui Dumnezeu, ca
prinos de dăruire-iubire faţă de Tatăl Dumnezeu”, în care „Fiul lui Dumnezeu
asumă pre-cosmic şi un chip de fiinţialitate de creaţie (chipul de fiu de
creaţie)”.
Pecetea acestui chip de fiu de creaţie, dată în actul prin
care Dumnezeu a dat fiinţă creaţiei, e condiţia de posibilitate a existenţei şi
răspunsului de manifestare din partea lumii create, altfel spus, condiţia de
existenţă a lumii create ca univers participativ la taina Întrupării
dumnezeieşti.
Icoanele creaţiei din gândul divin, loghii divini din
făpturi, despre care vorbeşte Sfântul Maxim Mărturisitorul, descriu asumarea în
Fiul lui Dumnezeu a chipului de Fiu de creaţie, care, pecetluit logosic în
fiecare formă de creaţie, după specificul ei, stă la baza vieţii lumii, oferind
zidirii unitatea în diversitate o dată cu potenţa de participare la cele
dumnezeieşti. Astfel, Logosul Însuşi „Se face «Cartea Vieţii lumii», cu cele
«Două Feţe-File», Chip Divin şi Chip de Creaţie în împletire şi fără
amestecare”.
Rememorarea Originii este taina Altarului, taina Chipului
de Fiu în care se împletesc iconic Dumnezeu şi creaţia, astfel încât „Divinul se îmbracă în creaţie
şi totodată creaţia se îmbracă în Divin”.
Întruparea Fiului lui Dumnezeu la plinirea vremii este un
punct culminant al Tainei Întrupării, care circumscrie creaţia încă de la
origini. Istoria are în sens creştin menirea de parcurs „de la chip la
asemănare”, de la înrudirea universală prin Chipul de Fiu al Omului asumat în
Hristos mai dinainte de veci la actualizarea condiţiei filiale prin comuniunea
în Trupul lui Hristos, ca pregustare a Împărăţiei lui Dumnezeu.
Întrucât „toată creaţia este pe Modelul Cuvântului
Creator”, revelaţia Persoanei Cuvântului descoperă cuvântul ca pe o „comunicare
a Persoanei”, şi prin urmare ca origine a ideii, a exerciţiului gândirii care constituie
doar o reflectare a mişcărilor apofatice, mai presus de gând, ale fiinţei. Primatul
cuvântului asupra ideii, în mistica isihastă, sau al conştiinţei Persoanei şi
intersubiectivităţii asupra raţiunii discursive, exprimă nevoia fundamentală,
manifestată de cunoaşterea umană, de căutare şi întâlnire a lui Dumnezeu în
Persoană. Nu ne putem limita la a gândi „despre” Dumnezeu, ci e nevoie pentru a
„rămâne în adevăr” să fim în comuniune cu El, ca El să se sălăşluiască în noi,
să-şi manifeste în noi prezenţa Sa lucrătoare.
Pregustarea sălăşluirii lui Dumnezeu în noi ca izvor de
Viaţă Veşnică o constituie Euharistia.
Dacă în mistica isihastă carpatină Icoana constituie condiţia de chip
euharistic, Euharistia constituie liturghisirea prin Duhul Sfânt a acestui
Chip-Prescură, şi astfel „pustnicul Neofit concepe Practica Isihastă ca pe
«drumul Ritualic» dintre Pruncul Hristic din Braţele Maicii Domnului şi Potirul
Euharistic Liturgic”.
Este transpunerea specificului Carpatin”, a „pumnului de pământ dacic” ce se
cere dus în „stare de jertfă” la cer, fapt care preînchipuie „Taina Unirii
Creaţiei cu Divinul şi totodată însăşi Îndumnezeirea Creaţiei”. Traco-Dacul
Carpatin „moare cu pământul în mână, ca
să ducă pe lumea cealaltă” taina prelungirii pământului în Cer şi a Cerului
prin pământ, şi aşa „«Pumnul de Pământ» este Preînchipuirea Euharistiei ce duce
trupul ca o Înviere la Cer”.
În practica isihastă, rugăciunea presupune deschiderea spre
a primi Cerul „în «casa ta de pământ» şi trebuie mai întâi o «pregătire»” ca
să poată «încăpea»”. Este nevoie de
trezirea conştiinţei de filiaţie de creaţie, ca făptura să se facă aptă de
întruparea lui Dumnezeu.
„Hristos cel Adevărat”, spune părintele Ghelasie, este
„Fiul lui Dumnezeu care coboară neîncetat în creaţia Sa şi pe care necontenit o
urcă în Dumnezeire. De aceea, Creaţia trebuie mereu să săvârşească „Ritualul
liturgic al Trupului lui Hristos”, Biserica fiind „Lăcaşul Iubirii Fiului”.
Memoriile Originii îşi fac simţită prezenţa în chipurile
părinţilor şi ale strămoşilor, şi cu o strălucire aparte în chipurile părinţilor
duhovniceşti şi ale sfinţilor, culminând cu chipul Maicii Domnului, ce
întruchipează creaţia ce se face biserică – leagăn de naştere a lui Dumnezeu şi
lăcaş de „plinire” a Trupului lui Hristos.
Aceste memorii sfinte „renasc” în urmaşi şi astfel prin
taina naşterii fizice şi spirituale are loc o transmitere de memorial iconic,
care, activat prin nevoinţă duhovnicească şi prin părtăşie la tainele Bisericii,
trezeşte şi luminează conştiinţa de fiu, conştiinţa menirii de purtare şi
liturghisire a chipului spre finalitatea asemănării şi împărtăşirii dumnezeieşti.
Bucuria filială este, prin urmare, „bucuria tainei
Originii”, al cărei Chip îl creştem fiecare „într-un chip propriu de fiu”.
Florin Caragiu
2 comentarii:
Convingător îndemn la lectura noii apariții editoriale și deplina "părtășie" din partea cititorului.
Multumesc, sa dea Dumnezeu sa ajunga la cat mai multi cititori interesati de deschiderile pe care le ofera!
Trimiteți un comentariu