Sfântul
Maxim Mărturisitorul vorbeşte despre Întruparea lui Dumnezeu ca despre o
tăietură în istorie care luminează sensul acesteia în întregul ei.
Întruparea lui Dumnezeu este o tăietură în istorie şi pentru faptul că
pentru prima oară pune faţă în faţă, în mod concret şi decisiv, două
moduri de viaţă: unul al afirmării vieţii pe baza conflictului, al unei
logici antagoniste ce tinde să domine existenţa actuală, celălalt al
afirmării vieţii pe baza comuniunii, ce constituie taina transfigurării
creaţiei în lumina cea mai presus de fire a dragostei dumnezeieşti.
Pentru modul antagonist al fiinţării, dragostea poate să apară ca
nebunie şi sminteală, însă din perspectivă iconică se pot decela
traiectoriile semnificante ale prezenţei şi absenţei ei, discernând
adevărul de contrafacere, fără a uita de nuanţele subîntinse chipului
ei.
Aceste observaţii deschid calea unei psihanalize creştine,
odată cu depăşirea paradigmei dualismului antagonist pe care psihanaliza
tradiţională îl consemnează, prin observaţiile sale clinice, la baza
fenomenului psihic.
O psihanaliză creştină are la bază observaţii
ce reuşesc să deceleze chipul originar al fiinţării, nucleul
incandescent, inalterabil, din magma psihică dominată fenomenologic de
conflictul finalităţilor, cu alte cuvinte de troposul/modul căderii ce
sparge „arhetipurile“ în perechi de contrarii, ce se anihilează
reciproc.
În icoana vieţii sfinţilor desluşim acest chip
restaurat: vedem plăcerea duhovnicească, puterea duhovnicească, sensul
duhovnicesc, viaţa duhovnicească în dinamismul lor infinit potenţat de
părtăşia cu Arhechipul dumnezeiesc. Înstrăinarea de Dumnezeu a omului şi
plafonarea creşterii sale spirituale ce urmează de aici au drept
consecinţă o schimbare de mod sau tropos ce se manifestă prin scindarea
arhetipurilor plăcerii, puterii, sensului şi vieţii în perechi de
contrarii: plăcerea sfârşeşte în durere, puterea în slăbiciune, sensul
în absurd şi viaţa în moarte. Aceste contrarii în tandem devin complexe
ale vieţii psihice ce afectează din inconştient viaţa omului, forfecând
şi ameninţând echilibrul psihic, exercitându-şi presiunea independent de
voinţa noastră.
Modul conflictual al fiinţării nu poate fi însă
dezrădăcinat în mod facil, tocmai pentru că, s-a spus, conflictul
finalităţilor se manifestă până în adâncimea planului biologic şi în
abisurile inconştientului. O simplă aplicare a unei cenzuri conştiente
împotriva durerii, slăbiciunii, absurdului şi morţii nu face decât să
amplifice prin recul forţa distrugătoare a acestor complexe psihologice.
Pe de altă parte, în durere, slăbiciune, absurd şi moarte e ascunsă o
taină a iconomiei dumnezeieşti, prin care se limitează alienarea
chipului omului în raport cu Prototipul său dumnezeiesc. Ele se
constituie şi ca semne de hotar ale ratării ţintei de către plăcerea,
puterea, sensul şi viaţa umană şi ca indicatoare spre nevoia lor de
împărtăşire cu infinitul dumnezeiesc.
De aceea, o rezolvare în
sens creştin a provocărilor pe care ni le ridică aceste complexe trebuie
să aibă în vedere o anume transformare a constelaţiilor conflictuale
prin care durerea, slăbiciunea, absurdul şi moartea potenţează,
respectiv, plăcerea, puterea, sensul şi viaţa, la întâlnirea cu
Dumnezeu. În acest fel, durerea poate potenţa plăcerea duhovnicească
atunci când se constituie ca jertfă sau compasiune, slăbiciunea poate fi
mediul desăvârşirii puterii duhovniceşti, atunci când este valorizată
ca izvor de smerenie, absurdul poate deveni prin credinţă paradoxul care
lărgeşte raţiunea şi deschide spre infinit receptivitatea gândirii
umane, ferind-o de mania reducţiilor şi raţionalizărilor, iar moartea
poate ajunge dătătoare de viaţă prin constituirea ei nu ca simplă
anihilare a vieţii, ci ca trecere spre Viaţa cu orizont infinit de
creştere şi înaintare.
Complexele însă „rezistă“ prefacerii şi
procesul de reconectare la valenţele arhetipale ale plăcerii, puterii,
sensului şi vieţii poate fi unul îndelungat şi anevoios. Limbajul vital
şi cel inconştient ne arată cât de greu este să spargi acea încifrare
sau rezistenţă ce ne împiedică accesul la limbajul originar al vieţii.
Pornim, aşadar, de la patru complexe fundamentale ireductibile:
complexul plăcerii/durerii, complexul puterii/slăbiciunii, complexul
sensului/absurdului şi complexul vieţii/morţii. Toate acestea, după cum
am remarcat, au la bază afirmarea de sine pe baza conflictului
finalităţilor (între structuri, între funcţii, între pulsiuni, între
dorinţe, între imaginar şi simbolic, între parte şi întreg, între sine
şi alteritate etc.) şi se nasc din înstrăinarea plăcerii, puterii,
sensului şi vieţii de sursa dumnezeiască.
În complexul
plăcerii/durerii se urmăreşte permanent suprimarea durerii, însă,
paradoxal, o plăcere înstrăinată, ruptă de infinitul doririi
dumnezeieşti, sfârşeşte în durere, şi această zbatere neîncetată de a
căuta plăcerea şi a fugi de durere creează o forfecare a fiinţei, un
complex care marchează traiectoria personală cu trauma insuficienţei
plăcerii, a negăsirii unei rezolvări sau a unei ieşiri din acest cerc
vicios.
Complexul puterii/slăbiciunii, spre deosebire de tendinţa
de posedare hedonistă a realităţii, de desfătare individuală
egocentristă cu ea, la concurenţă cu alteritatea, pe care o presupune
complexul plăcerii, poartă cu sine tendinţa de controlare a realităţii,
iarăşi la concurenţă cu alteritatea, de dominare a întregului prin
parte, de parvenire la butoanele de comandă ale realităţii. Orice putere
ruptă de puterea dumnezeiască, însă, sfârşeşte în slăbiciune, se
epuizează, se consumă, şi zbaterile disperate şi zadarnice de a
întreţine şi spori puterea creează un complex psihic, o traumă a
insuficienţei puterii.
La rândul lui, complexul
sensului/absurdului exprimă disiparea oricărui sens ce caracterizează
condiţia omului înstrăinat de Dumnezeu. Oricât s-ar tinde spre plinirea
unui sens al existenţei, ne izbim în condiţia căzută de contradicţii
irezolvabile, de absurdul existenţei alienate, de o deficienţă
fundamentală în ce priveşte salvgardarea lui în concreteţea adeseori
bulversantă a vieţii. Trauma absenţei sensului în care sfârşesc prizele
lui existenţiale exprimă complexul insuficienţei sale atunci când
slăbeşte legătura cu Logosul divin.
Un al patrulea complex
determinant al condiţiei actuale este cel al vieţii/morţii. Omul caută
viaţa cu obstinaţie, cu fervoare, dar viaţa sfârşeşte inevitabil în
moarte. Sfâşierea pe care o aduce cu sine lupta pentru supravieţuire
sortită finalmente eşecului proiectează în fiinţa noastră un complex
irezolvabil, înscris în condiţia actuală a lumii, trauma iminenţei unei
copleşiri prin absenţă a vieţii.
O plăcere care se reconectează
doririi dumnezeieşti poate transfigura suferinţa, continuând dincolo de
ea sub forma unei fericite pătimiri.
O putere care se reataşază de puterea divină nu se epuizează, ci se desăvârşeşte în slăbiciune.
Un sens care se realipeşte de Logosul dumnezeiesc e reconfirmat de
paradoxul înţelepciunii nebune a lui Dumnezeu, al acelui absurd, din
perspectiva înţelepciunii imanentiste, care dă sens şi orientare iconică
vieţii.
Iar o viaţă care se împărtăşeşte de viaţa dumnezeiască
nu mai vede moartea ca pe o întrerupere sau deconectare fatală, ci
penetrează moartea şi trece dincolo de ea, făcând din ea trecere şi salt
spre Viaţa veşnică, care nu înseamnă numai un viitor incert, ci un mod
de viaţă ce poate fi experiat încă de pe acum, ca modul comuniunii cu
Sfânta Treime şi al improprierii lucrărilor dumnezeieşti de către fiinţa
creată, unită cu Dumnezeu.
Traumele celor patru complexe
amintite sunt vindecate în cursul acestui proces de apropiere, întâlnire
şi unire cu Dumnezeu, manifestarea lor ca absenţă în prezenţă fiind
transformată liturgic în manifestarea lor ca prezenţă în absenţă.
Printr-un proces de chenoză, plăcerea, puterea, sensul şi viaţa ajung să
fie sesizate şi împlinite în absenţă, conferind contrariilor lor nuanţe
paradoxale. (Va urma)
Florin Caragiu
(
Text apărut în ziarul "Lumina", 10 Ianuarie 2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu