Pledând pentru un umanism teocentric, un umanism creştin prin excelenţă, Jacques Maritain remarcă: „Nu prin accident, ci printr-un efect strict necesar, înscris în natura lucrurilor, orice experienţă absolută a ateismului, dacă ea e condusă în mod conştient şi riguros, provoacă în cele din urmă o disoluţie psihică“. Jean Ladrière identifică limitele raţionalităţii ştiinţifice îngrădite de scientism în caracterul operatoriu şi cel local. Începând cu neopozitivismul s-a exercitat constant tendinţa de identificare a veridicităţii cu verificabilitatea, a adevărului cu mijlocul de verificare a lui. În filosofie, Gadamer a văzut izvorul hermeneuticii (ştiinţă a comprehensiunii, a înţelegerii) în „acea rezistenţă opusă, chiar în interiorul ştiinţei moderne, pretenţiei la universalitate a metodologiei ştiinţifice“. Filosoful se referă totodată la experienţa de adevăr care depăşeşte domeniul supus controlului metodologiei ştiinţifice. Există adevăruri care nu se lasă cunoscute şi verificate prin mijloacele metodice ale ştiinţei.
Gnoseologia creştin-ortodoxă se raportează la un corelat ontologic constituit de raţiunile dumnezeieşti prezente în creaţie. Acestea nu se confundă cu obiectul percepţiei imediate şi nici cu reţeaua de conexiuni fizice care impun formalizările din ştiinţă, obţinute din metoda izolării domeniului. Raţiunea dumnezeiască este, mai degrabă, o reţea infinită de rezonanţe în interiorul căreia se stabilesc şi legături ascunse sau nevăzute între diferitele zone şi straturi ale existenţei în totalitatea sa. Astfel, în spirit patristic, putem crede că numai o facultate de cunoaştere mai presus de raţiune ar fi aptă să integreze multitudinea cunoaşterilor parţiale într-o vedere de ansamblu care să fie o „icoană“ a Raţiunii dumnezeieşti. Perfecţionarea instrumentelor de cunoaştere nu e suficientă dacă nu se petrece simultan cu modificarea întregii paradigme gnoseologice prin schimbarea (metanoia) subiectului însuşi. Această transformare este dată de recuperarea condiţiei liturgice, după cum arată Alexei Nesteruk: „Conflictul dintre teologie şi ştiinţă poate fi depăşit dacă ambele sunt repuse într-o proprie legătură cu dimensiunea euharistică, înţeleasă în termeni cosmici ca ofrandă de creaţie către Dumnezeu, prin artă, ştiinţă şi tehnologie. Activitatea ştiinţifică poate fi văzută ca o lucrare liturgică cosmică“.
În acest sens, pledăm pentru întâlnirea dintre hermeneutica creştină şi ştiinţă, în sensul preconizat de Gadamer: „Hermeneutica descoperă în interiorul ştiinţei condiţiile adevărului prin reflecţia hermeneutică, condiţie ce nu se află din logica cercetării, ci îi precedă“.
Potrivit părintelui George Metallinos, nimic nu exclude coexistenţa credinţei şi ştiinţei în condiţia în care nici credinţa nu este o metafizică scolasticizată imaginară, şi nici ştiinţa nu îşi falsifică caracterul pozitiv prin adoptarea unei dimensiuni metafizice. Cum smerenia este una dintre cele mai mari virtuţi duhovniceşti, este firesc să ne întrebăm dacă nu cumva în lumea ştiinţelor asistăm la emergenţa unor paradigme smeritoare (care, printre altele, temperează triumfalismul „iluminist“).
Există o serie de dezvoltări care conferă un anumit sens smeritor-apofatic ştiinţelor fizice. Să ne gândim la mecanica cuantică, în speţă principiul de nedeterminare sau, mai nou, la întreaga arie de cercetare dezvoltată în jurul ideilor de non-localitatate, „entanglement“, inegalităţile lui Bell, stările Greenberger-Horne-Zeilinger (inducând un „holism“ la nivel cuantic) etc. Einstein însuşi, de pe poziţia determinismului clasic, e intrigat de această „cenzură transcendentală“ constituită din „ciudăţenii“ nedeterminist-probabilistice, de faptul că nu putem decât asocia probabilităţi variilor rezultate posibile ale experimentelor cuantice, şi protestează: „Dumnezeu nu joacă zaruri!“. La care Bohr răspunde: „Nu-i poţi spune lui Dumnezeu ce să facă!“. Iată un act de smerenie! Astăzi interpretarea Bohr a mecanicii cuantice este, de facto, paradigma interpretativă fundamentală în acest domeniu ştiinţific.
În lumea matematicii, formalismul radical al lui Hilbert, a cărui intenţie era o axiomatizare completă a matematicii, a căpătat o ajustare smeritoare în teorema de incompletitudine a lui Gödel. „Prima teoremă“ a lui Gödel afirmă, în esenţă, că în orice sistem matematic consistent, recursiv axiomatizabil şi suficient de complex ca să încorporeze numerele întregi, există propoziţii corect formulate care sunt adevărate, care însă nu pot fi demonstrate formal în cadrul sistemului. A doua teoremă a lui Gödel vizează imposibilitatea demonstrării consistenţei unui asemenea sistem în cadrul formalismului propriu. Limita structurală este inerentă gândirii formale.
În 1970, Yuri Matijasevic a rezolvat „problema numărul 10“ a lui Hilbert, care, pe scurt, cerea o procedură în stare să rezolve ecuaţiile în numere întregi într-un număr finit de paşi. Matijasevic a demonstrat că un algoritm universal aplicabil tuturor acestor ecuaţii nu există! Există astăzi o abundenţă de rezultate de non-decidabilitate, non-definabilitate etc., în matematică.
La începutul secolului al XX-lea, matematicieni de marcă din Şcoala Rusă, precum Dimitri Egorov (preşedinte al Societăţii de Matematică moscovite, alungat şi întemniţat pe motivul de a fi reacţionar şi om al Bisericii), şi Nikolai Luzin (o figură importantă în analiza matematică şi teoria descriptivă a mulţimilor, şi el denunţat ca „duşman“ de regimul sovietic), au împletit creativ lucrarea matematică cu o reflecţie mistică isihastă - cu rezultate foarte importante în direcţia fundamentării Matematicilor moderne.
Un demers de temperare a triumfalismului scientist îl constituie, de asemeni, cel iniţiat de savantul M. P. Schützenberger (1920-1996). El a adus critici solide, fundamentate matematic, clişeelor neo-darwiniste (vezi articolul „Inteligenţă artificială, neo-darwinism şi principiul antropic“).
Există, de fapt, o reală posibilitate ca „dezvoltări smeritoare“ (practic, „teoreme de incompletitudine“ specifice domeniului respectiv) să apară în orice arie ştiintifică, mai devreme sau mai târziu. Nu vom privi aceste „dezvoltări smeritoare“ cu o satisfacţie vanitoasă, ca pe nişte „lovituri“ umilitoare/minimalizatoare aplicate ştiinţelor, ci cu o smerită bucurie lăuntrică de neexprimat prin cuvinte, căci suntem martori ai Lucrării lui Dumnezeu, chiar şi pe cele mai „ocolite“ căi. Astfel, aceste „teoreme de incompletitudine“ constituie creşteri, şi nu diminuări sau minimalizări, pentru respectivele ştiinţe.
Mihai Caragiu
Ohio Northern University
(Sursa: Cotidianul "Lumina", 4 Octombrie 2009)
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
4 comentarii:
Pe langa rezultatele de non-decidabilitate, non-definabilitate care sunt un bun exemplu pentru lipsa de stapanire a Adevarului de catre oameni, mai propun o tuşă personală.
Drumul spre ateismului riguros porneste de la depersonalizarea stiintei.
In fapt, cercetatorii au fiecare o stiinta personala dupa puteri.
Marea majoritate a oamenilor nu au stiinta din cercetare directa, ci doar cred in ideile prezentate de un cercetator sau de altul.
De multe ori oamenii nu cred in cercetatorul cel mai aproape de adevar, ci in cercetatorul care isi vinde ideile cel mai bine.
Decat sa ne concentram pe stiinta, mai de efect ar fi sa alegem Adevarul.
Si Adevarul este Personal, dar cine Il poate urma?
corect, in orice caz, se face deja de buna bucata de vreme distinctia intre stiinta si scientism. stiinta, bineinteles, se refera la energii de miscare, insa fiinta, si, in ce-l priveste pe om persoana umana, creata dupa chipul lui Dumnezeu, e izvorul energiilor sale, taina de dincolo de ele si nu se reduce la ele. Adevarul fiind personal, dincolo de energii, desi inseparabil de ele, e urmat tot de persoane, si depaseste ratiunile deminte, nu poate fi explicitat, fixat, rationalizat prin rationamente si scheme de ordin energetic. Invatatura Sf. Grigorie Palama este aici o cheie de lectura excelenta in perspectiva crestinismului ortodox.
Florin, daca ai in vedere, indica-mi te rog un text anume care prezinta energiile in miscare, si de asemenea un text in aceasta cheie de la Sf. Grigorie Palama.
Mai exista o sursa a stiintei (in acest sens poate fi numita stiinta ca energii de miscare?) omului in acest moment in afara Adevarului?
... eu mai vad o sursa pe care unii oameni o accepta uneori (eu pana acum in majoritate din pacate) care duce la o stiinta neadevarata, pareri care se dovedesc a fi false.
Inteleg bine prin scientism absolutizarea stiintei de catre atei, prin negarea failibilitatii ei?
Pe de alta parte simetric este si ceea ce vad drept marele repros al ateismului fata de biserica/religie: "de ce biserica isi asuma infailibilitatea?", in fapt cu referire la credinta oamenilor in asumarea de catre unii conducatori (pasageri de "biserici" de acum de pe pamant) a propriei infailibilitati care devine o cale spre putere si manipulare.
Mihai, scuze, abia acum văd noua ta intervenţie. Este lucrarea părintelui Dumitru Stăniloae despre viaţa şi învăţătura Sf. Grigorie Palama, apoi Filocalia vol. 7, a mai aparut recent, adica in 2009, un volum la Deisis, intitulat Tomosuri Dogmatice. Viaţa. Slujba...
sigur, in stiinta pot fi si pareri false, spre exemplu cand exista presupozitii false. Unele presupozitii din stiinta sunt oricum neverificabile (vezi, de ex. cele despre aparitia lumii sau despre uniformitatea legilor de la crearea lumii pana astazi).
Stiinta e o forma de cunoastere umana, cu erorile inerente capacitatii noastre de cunoastere limitate. Iar atunci cand mai intervine si marketingul ideilor, adesea indiferent la valoarea lor de adevar, cu accent mai degraba pe o valoare de schimb, te poti astepta cu atat mai mult la erori.
Si, da, Adevarul e Personal, dar El a creat lumea asta si a iconomisit si aceste legi care sunt, deci stiinta este in sine buna, cata vreme e deschisa spre Adevar.
Trimiteți un comentariu