Volumul „În moalele cerului” (Brumar, 2012),
semnat de Anca Mizumschi, ne propune o lectură a lumii ca într-o „fotografie de
familie”. O imagine în care scapără flacăra imaginaţiei, împreună cu „dragostea
după cerul din oameni”. O poză în care se stă drept, chiar dacă la ea „nu se
uită nimeni sau la care mă uitam numai eu când eram copil / şi îmi spuneau toţi
poveşti / despre moarte” (Fotografie de familie cu cerb). O poză cu margini
zimţate de alunecarea „zidului pe zid, / a osului pe os, / a zilei peste alte
zile aşezată”, patinată de stranietatea unei mări ce se termină „brusc, fără ca
pământul să înceapă vreodată” (Sfârşitul călătoriei).
Indeterminarea ce guvernează jocul între apropiere şi depărtare,
între dezvăluire şi învăluire, este expresia paradoxală a iubirii: „Vino lângă
mine mi-ai spus / cu braţele înconjurate peste umeri / şi faţa îngropată / în
faţa mea. / O să începem / eu din tine / şi tu din mine până când / vom mirosi
amândoi la fel, / până când vom fi amândoi / aceeaşi depărtare” (Poveste de
iubire); „Tu nu erai acolo, eu eram / aşteptând să te zăresc trecând în zbor,
să laşi pe pielea mea transpirată un semn / aşa cum se rostogoleşte uşor / pe
un plan înclinat / o mângâiere de aer” (Cele mai frumoase adrese de case); „eu
pe dinăuntrul tălpilor tale te aştept / ca un necunoscut dormind sub două şine
de sticlă”.
Leit-motivul căderii, al mişcării descendente, se
asociază poetic, printr-un efect de reconversie echivalent cu instituirea unui
sens giratoriu, cu un câştig de transparenţă şi frumuseţe. Poemul e spaţiul
însuşi al convertirii imaginii lumii după un mod al inseparabilităţii dintre
subiect şi obiect, precum şi dintre eu şi alteritate (ce gravitează una în
jurul celeilalte), fapt evocat recurent prin metafora somnului: „Ea doarme şi
nu o să ştiu niciodată dacă / umblând printre ochiuri de apă sunt eu / adormită
în somnul altcuiva / sau e doar somnul meu în mişcare” (Să dormi în apă).
Visul recuperează memoriile originii, redirecţionează
anti-entropic trăsăturile personale, scrisul echivalând cu o mişcare de
întrupare a imaginii proprii şi a lumii, în direcţia reaşezării lor altfel în
albia numinosului: „vreau numai să rămân pe hârtie, ca amintirea unui toc / din
acela din care cerneala curgea limpede, liniştitoare şi hârtia / semăna cu
pielea mea de copil şi cerneala avea altă culoare / şi mama şi tata tineri
râdeau / strigând după mine, nu mai sta atât / timp suspendată în lumină ca
într-un scrânciob” (Liniştea e altceva).
Întrebarea despre pierdere, despre „cum e să pierzi un
război, / cum e să pierzi toate războaiele” nu are alt răspuns decât apelul la
intersubiectivitate, fiind reorientată către o rearanjare finală a umbrei – touchscreen
apocaliptic – la sânul iubirii. Numele „scris cu negru” şi „tăiat cu o dungă
roşie” apare ca un indicator al capătului de drum, al limitei în care poezia
înfăşoară lucrurile unul în jurul altuia, reconectându-le după o logică a
interiorităţii reciproce, topind şi mixând culorile lumii în „lacrima arsă”.
Florin
Caragiu
(text apărut
în revista "Spații Culturale", nr. 34 / mai-iunie 2014, p. 64)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu