Dacă
la o precedentă lansare, desfășurată la Brașov, a volumului “Lucrarea”, de Cornel Constantin Ciomâzgă, am putut desluși în țesătura întâmplărilor și în structura
personajelor tiparul unei psihodrame, de data aceasta în romanul “Se întorc
morții acasă”, semnat de același autor (ed. Cartea Actuală 3C, 2014), firul narativ este mult mai simplu,
hieratic, aș putea spune, urmărind drama unui fost torționar, actor al
reeducării din temnițele comuniste, care devine printr-un joc al întâmplărilor
guvernat de Pronia dumnezeiască actor al reeducării de sine, privită în sens
creștin.
Cartea
surprinde procesul acestei reeducări, constituindu-se, prin mulțimea
trimiterilor patristice și în general culturale de nuanță creștină, ca un roman
catehetic sau/și apologetic.
Este
astfel înfățișat un proces al reașezării de sine sub presiunea faptelor și
totodată prin forța modelatoare a unui dialog ziditor. Și, ca printr-un proces
alchimic de factură creștină, materia trăirii, destructurată, devenită amorfă sub
acțiunea patimilor, se reconfigurează iconic, se preface în aurul virtuților și
în cununa lor, care este iubirea. O iubire care o dată ce cuprinde la sânul ei
pe vrăjmași, pe cei ce ne fac rău, lunecă neîmpiedicat în adâncul asemănării cu
Dumnezeu, declanșând la rândul ei prefaceri nebănuite în jur.
Sentimentul
și faptul îngropării fizice de viu, prezentat în debutul romanului, este dublat
de sentimentul unei îngropări de viu în amalgamul gândurilor și simțirilor în
care se imprimă devianța păcatului, forța de abatere de la taina identității
proprii, a chipului care nu este altul decât cel al comuniunii, al vederii
lumii în lumina iubirii dumnezeiești. Ieșirea fizică a lui Petre din cripta
unde fusese îngropat în urma unui caz de moarte clinică anticipează astfel
procesul lung și anevoios de ieșire din mormântul stării de sfâșiere și de
orbire existențială pe care o dă înstrăinarea de lumina și dragostea lui
Dumnezeu.
Problema
întoarcerii omului cu fața spre Dumnezeu nu este însă una facilă, ea fiind
însoțită de provocări existențiale majore, prin forța deprinderilor vechi și a ispitelor
ce brăzdează calea spre raiul pierdut. Spre a putea odihni dragostea Sfintei
Treimi, locul inimii se cere eliberat printr-o răsturnare de logică și
perspectivă, o răsturnare a logicii și perspectivei antagoniste a conflictului
dintre eu și alteritate, sau a afirmării sinelui în conflict cu alteritatea, și
o instaurare treptată a logicii și perspectivei afirmării de sine în comuniune
intențională cu alteritatea.
Dincolo
de aparențe, “orice ar gândi și orice-ar spune oamenii despre noi, în realitate
noi suntem astfel cum ne vede Dumnezeu”, după cum spune Avva Teognost. Și așa
cum în iadul temnițelor răsar chipuri de sfinți pătimitori și mărturisitori,
rămași neștiuți de lume, în locuri menite prefacerii duhovnicești precum sunt
mânăstirile pot viețui sub chipul îngeresc și sub faldurile unei vieți consacrate
oameni a căror viață se arată a fi potrivnică iubirii și adevărului constituite
de Persoana lui Hristos.
Maturizarea
duhovnicească surmontează însă și aceste pricini de sminteală, cu ajutorul de
Sus, și vindecarea se produce prin rezonanța afectivă cu dragostea părintelui
duhovnicesc, care el însuși suferise în închisoare de pe urma acțiunilor inumane ale lui Petre.
Vedem
aici forța creștinismului de a se transmite prin modelul personal și prin
reacțiile în lanț ale relațiilor și actelor de viață ce întrupează în gestul de
aplecare spre celălalt taina pogorârii lui Dumnezeu către noi, chenoza
hristică, golirea sau micșorarea de sine spre a face loc în lumina conștiinței
chipului celuilalt, învăluit de iubirea divină. Și, în acest fel, “cu smerenia,
cu iertarea și cu rugăciunea se zice da iubirii, socotindu-i prieteni pe
vrăjmași, iubindu-i ca pe frați”.
Iubirea
de vrăjmași, cum am mai spus și cu alte ocazii, este semnul îmbrățișării
iubirii dincolo de sentimentul firesc, născut din empatie și reciprocitate,
semnul asumării dragostei ca mod de viață. Acest lucru ni-l propune și lectura
acestui volum – o intenție deloc minimalistă. Apropierea crescândă de Dumnezeu,
prin metanoia, se dezvoltă ca o
întoarcere acasă, ca o re-venire în fire și o re-venire la Viață. De aici și invitația din titlul
volumului.
Florin Caragiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu