Cheia
de acces spre revelarea tainei nu este generalizarea, abstracțiunea, ci gestul
concret de deschidere, întâmpinare și dăruire de sine. Să pui început bun.
Paradoxal, început bun nu poți pune decât dacă începi... cu sfârșitul! Abia
atunci când întrevezi harul, deplinătatea participativă, te poți orienta în labirintul
frânturilor, al vederii prin ghicitură.
Poți înfrumuseța sau înnobila o întâmplare cu savoarea fulgurării unei
revelații, care o scoate din anonimatul aglomerărilor de tip lest, neparticipative.
Abia
atunci întâmplarea respectivă capătă rost pentru tine. Abia în acel moment de grație lucrurile,
ființele, cuvintele apar întoarse cu fața spre tine, altfel spus, devin expresive
înaintea ta, se umplu de consistența donologică a intersubiectivității.
Și
dacă ni se întâmplă ca darul existenței să alunece pe toboganul muțeniei, inexpresivității,
risipei, al suferinței, stricăciunii și morții, starea de jertfă înaintea Tatălui
Ceresc, crucea filială pe care o purtăm ca pe însăși conștiința propriilor
limite și a menirii depășirii lor în lumina feței lui Dumnezeu e trambulina prin care săltăm relieful
lăuntric spre chipul darului pierdut.
Noul
mod de viață la care ne cheamă învierea lui Hristos este discret indicat de
trecerea Lui prin ușile încuiate spre a ajunge în mijlocul ucenicilor. Este un
mod al apariției în care prezența se manifestă nu prin înlăturarea pereților
despărțitori sau abolirea distanțelor exterioare, ci prin pulsația intimă,
cordială, în miezul intimității.
Toate
categoriile vieții, realitatea, substanța, materia, cauza și efectul, spațiul
și timpul, adevărul, mișcarea ș.a. capătă în acest orizont eshatologic orientarea
și consistența vieții spirituale, exercitându-se o gravitație în sens invers,
de la suflet spre trup, față de gravitația ce ne atrage spiritul spre cele
materiale, lumești.
În
nebuloasa lăuntrică, însă, singurul punct de coagulare a identității (și unica
șansă de evitare a destructurării) este icoana creată a chipului lui Dumnezeu,
această taină copleșitoare a prezenței (grăitoare și negrăite) a Sfintei Treimi
în intimitatea cea mai profundă a noastră. Este o prezență ce are puterea să prefacă
în dar tot ce atinge (până și păcatul, stricăciunea și moartea), să înnoiască și
să preschimbe darul în trup de împărtășire. Sfânta Liturghie este rodul, concretizarea
mai presus de fire a ritualului întrupării iubirii dumnezeiești în condiția
actuală a lumii, pentru ca lumea să-și dea răspunsul și rodul ei, prin om, în
Dumnezeu.
Iar
atunci când iluzia posesiunilor materiale egoiste se va risipi, vom realiza ce
deținem în adevăr, sau în ce măsură ne împărtășim mai adevărat cu lumina
dragostei. Câtă dragoste, atâta ființă...
Căci în modul lumii înnoite, nu posesiunea materială, ci comuniunea spirituală
este ceea ce coagulează identitatea, lipsa comuniunii desfigurând-o.
Paradoxal,
deși chipul omenesc se individualizează în mod unic prin trăsăturile sale ce-l
diferențiază, unicitatea sa se developează mai deplin din rugul aprins al intersubiectivității
și comuniunii, conștiința umană împropriindu-și în mod unic taina celuilalt,
taina alterității prin care se regăsește pe sine mai adevărat. Aceasta tocmai
pentru că introduse în mediul comuniunii, trăsăturile personale se umplu de
consistența dialogică a unor calități întrupate, ieșind de sub imperiul
generalității impersonale, făcând să apară în modul cel mai viu (cu alte
cuvinte, stereo!) personalitatea în miezul unui act de comunicare.
Florin
Caragiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu