luni, 16 mai 2016

Frumusețea lucrurilor ultime (5)




Isihasmul iconic exprimă gestul fundamental de venire în fire a fiului risipitor, trezirea conștiinței asupra filiației lumii și fiecărei făpturi în taina întrupării Logosului dumnezeiesc. Sporirea în conștientizarea acestei relații profunde cu Dumnezeu ce stă la baza existenței create constituie simultan o oportunitate pentru om de a impropria grija Lui iubitoare, părintească, față de făpturile Sale.
Ca urmare, gestul fundamental de întoarcere a minții spre Dumnezeu este în mod constant dublat de gestul de întâmpinare cordială a aproapelui. Gestul iconic se aseamănă astfel unei respirații spirituale în care orientarea și deschiderea față de Dumnezeu și cea față de aproapele apar indisociabile, corelative. Ambele au caracteristică o stare de chenoză, o anume micșorare de sine proprie dragostei spre a face loc în sine tainei celuilalt.
Nu întâmplător, gestul străvechi de întâmpinare cu daruri de pâine și sare a oaspetelui ce trece pragul curții sau casei capătă o semnificație aparte în isihasmul carpatin. Esența gestului iconic se dezvăluie astfel în întâmpinarea lui Dumnezeu și a aproapelui la cina euharistică a ființei, cu o părtășie la slava divină ce se revarsă mai departe spre toată făptura. Este, în fapt, o îmbrățișare a lui Dumnezeu și a lumii în sinele făcut altar intențional al comuniunii de iubire ce ne modelează iconic după chipul Sfintei Treimi.
Practica rugăciunii isihaste în forma ei clasică are menirea de a interioriza, de a asimila metabolismului spiritual relația cu Domnul și Mântuitorul nostru Iisus Hristos, invocat prin numirea Sa. În decursul timpului, a existat riscul de a se scoate din context această practică, autonomizând-o de ansamblul mai vast al trăirii creștine. Cu toate acestea, practica isihastă nu se poate reduce la o metodă izolată de rugăciune și foloasele adoptării ei în contextul viu al experienței liturgice a Bisericii sunt neprețuite.
De aceea, în specificul iconic carpatin, rugăciunea minții capătă forma unui ritual de prelungire a roadelor Liturghiei lui Hristos, de întrupare a vieții și tainei dumnezeiești prin starea în închinare și gestul iconic ce se constituie ca altar al închinării minții în inimă.
În fapt, rostul rugăciunii isihaste este de a induce printr-o invocare discretă, răbdătoare, o stare continuă a ființei de intimitate cu Dumnezeu. Și ce altceva este gestul iconic decât esența acestei rugăciuni isihaste, reprezentate de conștiința stării înaintea lui Dumnezeu, și, mai mult, de conștiința dragostei filiale?

Florin Caragiu




Niciun comentariu: