Creștinismul a fost marcat dintru început de caracterul profetic al prefigurării și pregustării tainei vieții viitoare în lumea actuală, după cuvântul emblematic al Mântuitorului: „Vine ceasul și acum este”, ce a vestit Evanghelia închinării în duh și adevăr (Ioan 4, 23). S-a vorbit chiar de o eshatologie discretă inaugurată de Învierea lui Hristos.
De-a lungul timpului, mulți prooroci mincinoși s-au
hazardat să prezică vremea sfârșitului, creând panică, odată cu adevărate
diversiuni la urgențele vieții duhovnicești, care sunt: curățirea, luminarea și
unirea dumnezeiască, sau căutarea lui Dumnezeu, întâlnirea cu El și împărtășirea
cu El.
Însă Mântuitorul spune limpede: „De ziua şi de ceasul acela nimeni nu ştie,
nici îngerii din ceruri, nici Fiul, ci numai Tatăl” (Matei 24, 36), arătând
prin aceasta că momentul venirii Sale în slavă nu-i este dat omului să-l
cunoască.
Ce valoare pot avea, în aceste condiții, proorociile
unor oameni duhovnicești, asupra unor semne ce vestesc sfârșitul apropiat al lumii? Așa
cum există o eshatologie discretă, manifestată
prin lucrări dumnezeiești mai presus de fire (tainele Bisericii, minuni, viziuni,
transfigurări ale sfinților prin harul Duhului Sfânt etc.), există în fiecare
epocă și o apocalipsă discretă, în care ni se descoperă dezlănțuiri ale răului, precum și modul în care lumea e cernută și binele strălucește.
Luând aminte la semnele Apocalipsei discrete din
vremea noastră ca semne de urgență a îndreptării vieții noastre înaintea lui
Dumnezeu, să ne întoarcem fața spre El și să nu ne lăsăm furați de diversele zvonuri
apocaliptice: „Iată este acolo; iată, aici”, urmând
cuvintelor Mântuitorului, care spune: „nu vă duceţi şi nu vă luaţi după ei” (Luca 17, 23).
Florin Caragiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu