vineri, 2 octombrie 2020

Despre bunătate (1)


 

„O, dacă ați ști că datorită Duhului Sfânt respirăm!”, scria părintele Ghelasie de la Frăsinei. Bunătatea e oxigenul vieții duhovnicești, fără de care aceasta se asfixiază și moare. Ea este darul Sfântului Duh ce iconizează făptura, desăvârșind-o în unire cu Dumnezeu.

Toată darea cea bună şi tot darul desăvârşit de sus este, pogorându-se de la Părintele luminilor”, citim în Sfânta Scriptură (Iacov 1, 17). Izvor și plinire a virtuților, bunătatea este o tainică împreună-lucrare a omului cu Dumnezeu, în cursul căreia omul primește o transfuzie de har, sporind în asemănare cu Cel Preabun.

Sfântul Apostol Pavel îndeamnă: “să faceţi cereri, rugăciuni, mijlociri, mulţumiri, pentru toţi oamenii (...) ca să petrecem viaţă paşnică şi liniştită întru toată cuvioşia şi buna-cuviinţă, că acesta este lucru bun și primit înaintea lui Dumnezeu, Mântuitorul nostru” (I Tim. 2, 3).  

Bunătatea e “cruce pe inimă”, se spune, căci ea ne cere să purtăm sarcinile unii altora (Gal. 6, 2), ca să împlinim cuvântul lui Hristos; întru acesta rămânând, ne vom iubi unul pe altul precum ne-a iubit El (Ioan 15, 12).

Bunătatea se revarsă din dragoste, fiind strălucirea ei inefabilă. Ea înseamnă o urmare a chenozei (micșorării de sine) din iconomia Întrupării dumnezeiești, din dragoste de Dumnezeu și de aproapele. De aceea, chipul bunătății e smerenia încununată de slava divină. 

Discretă, firească (neprefăcută) și luminoasă, bunătatea este raza chipului cel dinlăuntru al ființei, care străpunge norii de amăgiri ce-l acoperă.

Florin Caragiu


Niciun comentariu: