Esența
canonului este să cercetezi amplitudinea răului săvârșit cu adâncimea pocăinței
și să vindeci sinele bolnav cu măsura dragostei dumnezeiești. Pocăința
(schimbarea minții, metanoia) face ca dragostea să nu fie una închipuită, ci,
primită prin harul lui Dumnezeu, una ce preschimbă ființa până în adânc, iar
iubirea face ca pocăința noastră să nu fie una încruntată, corozivă,
autodistructivă, ci să aibă consistența bucuriei, a speranței, a încredințării
în milostivirea lui Dumnezeu. Există în viața unui om momente de încercare a vieții
sale, în care i se vădesc neputința și starea de cădere; canonul e o imagine a
scării lăuntrice prin care suim, treaptă cu treaptă, din groapa păcatului spre
lumina iubirii Sfintei Treimi. Canonul omului după cădere este însăși viețuirea
într-o natură rezistentă voii sale, ce necesită pentru a aduce roade osteneala
mâinilor și sudoarea feței (Fac. 3, 17-19). Însă tocmai această nevoință îl
ajută pe om să înfrângă rezistențele interioare ale firii sale, liniștind
cugetul tulburat de ispite și de pornirile pătimașe. Și precum munca, orice
canon spre îndreptare poate deveni un prilej de bucurie, când, ajungând să
vibreze în acordurile unui ritm duhovnicesc al simțirii, culegi roadele
schimbării și statornicirii în bine, când străvezi finalitatea lui, care este
reintrarea în intimitatea prezenței lui Dumnezeu.
Florin
Caragiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu