duminică, 19 iunie 2016

Frumusețea lucrurilor ultime (16)


„Înălţându-Se prin dreapta lui Dumnezeu şi primind de la Tatăl făgăduinţa Duhului Sfânt”, Hristos „L-a revărsat pe Acesta” (Fapte 2, 33), dăruindu-ne „duhul înţelepciunii şi al descoperirii, spre deplina Lui cunoaştere” (Efes. 1, 17).
Descoperirea Sfintei Treimi revelează pe Dumnezeu ca familie dumnezeiască a iubirii ce dă chip omului și creației, făcându-le părtașe în Hristos tainei filiației – „mai înainte rânduindu-ne, în a Sa iubire, spre înfierea întru El, prin Iisus Hristos, după buna socotinţă a voii Sale” (Efes. 1, 5).
Omul și natura întreagă poartă în sine pecetea iconică a filiației, pe care o transmit în taina nașterilor de creație. Cunoașterea lui Dumnezeu are o profundă consistență participativă, fiind deopotrivă un rod al Învierii lui Hristos, prin care am fost  născuți din nou, „spre nădejde vie” (I Pt. 1, 3). Taina voii lui Dumnezeu spre iconomia plinirii vremilor este ca „toate să fie iarăşi unite în Hristos, cele din ceruri şi cele de pe pământ – toate întru El” (Efes. 1, 10).
Revelația Sfintei Treimi descoperă modul de viață dinlăuntrul Dumnezeirii și, mai mult, chipul însuși al vieții dumnezeiești, chipul iubirii ce înseamnă a trăi viața celuilalt. Taina creației și a îndumnezeirii ei este aventura însăși prin care Dumnezeu, întrupându-Se, asumă chipul și viața făpturii și zidirea, la rândul ei, primind pecetea Duhului Sfânt, capătă putere de Sus, împropriindu-și modul de viață dumnezeiesc, arvuna vieții veșnice.  

Florin Caragiu



Niciun comentariu: