În volumul său „Scrisori
către cei singuri” (Princeps, 2013), poetul Daniel Corbu străbate marea
lumii în arca poeziei, învăţând arta de „a fi pentru tot”.
Artă a limitelor şi a transcenderii lor, poezia topeşte
în suflet „grădina Ghetsimani”. „Se clatină lacrima / îngenunchează hotarul”, şi poezia răsare de pretutindeni, din
locuri şi nume, din slove şi umbre, făcând auzite elegiile celui ce contemplă
singurătatea. „Ea mă opreşte / când plâng din oarecari pricini (…) îmi potriveşte
mai bine zorii în inimă (…) şi mă corectează ca pe-un şpalt în nopţile / când i
se pare că mor prea încet”. Ideea poemului ce încununează întreaga viaţă este
purtată peripatetic ca pe propria moarte.
O întrebare înfrigurată străbate constant gândul,
asemenea unei neobosite întoarceri spre sine: „Ce este poezia?” „Veneţie de lacrimi”, „gheizer de păsări”, „o casă cu
pereţii de vânt / cu acoperişul de ceaţă”, „haosul condamnat la visare” – sunt
câteva din numirile ei pe parcursul „odiseei singurătăţii”.
Poezia trece prin zidul morţii ca o plutire, ca o
afundare a chipului într-un „steag mătăsos”. Visând în numele pietrei ce se dă
la o parte, al adevărului de o clipă ce ne înconjoară, poezia este, ea, râul ce
străbate inima şi creează acel sentiment de străpungere ce se naşte în faţa
transcendenţei oglindite în sine. Înaintea celei din urmă, nu poţi decât să
trăieşti un sentiment de adâncă umilinţă, cu „mâna clipocind înspre
inimă”.
De toată deşertăciunea şi potrivnicia lumească poetul se
apără, aidoma pământului, visând. Sfâşierea sa se sublimează în cântec, care
capătă adâncimea unui melos al sufletului însuşi, solidar cu tot ceea ce există
– vulnerabil – în orizontul morţii: „Încă te ştie gura mea sărutând lame
subţiri / încă te ştiu mâinile plânsul fără motiv / vai mie rătăcitor prin
oglinzi / firimiturile cântecului au amuţit / şi-i atâta linişte / de parcă-aş
fi murit în mai multe trupuri deodată” (Manualul
bunului singuratic).
Trecerea la limită figurată de moarte, păşirea pe firul
subţire al umbrei are loc în registru iconic: „Mamă nu e moartea / trecem
fiecare cu o altă icoană în mâini (…) îţi mai aminteşti râul ce trece prin
inima mea / mamă de când mă ştiu adorm cu mâinile goale / ce să fac / exist şi
eu ce subţire mi-i umbra" (Râul ce trece prin
inima mea).
Semn al iertării e chiar plânsul izvorât în urma
străpungerii: „Sunt felicitat sunt interogat de ce nu mai scriu elegii / de ce
în copilărie / plângeam în faţa ceştii cu lapte de ce port o rană atât de
adâncă / sub frunte” (Căderea mâinilor).
Ni se descoperă astfel, în chiar miezul dramei
existenţei, faţa luminoasă a singurătăţii, în care liniştea aşterne luminările
învierii, imaginea morţii fiind ridicată la puterea poeziei: „Trec singur ca un
mormânt / cu răsăritul pe umeri” (Clipa
de-acum).
Florin
Caragiu
(Text apărut în "Lumina literară și artistică", nr. 4/Iulie 2014, p. 2. - în cadrul Rubricii "Cărțíle pe masă")
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu