Dacă putem spune că în ultimii anii am avut
parte de o bogată literatură a închisorilor, în volumul "Se întorc morții
acasă" ni se prezintă problematica vieții de după martiriu, a vieții ce
urmează trecerii printr-un univers concentraționar. Părintele Filip trece acest
prag luminos, pătruns de harul sfințeniei, putând ajuta de acum înainte și pe
alții să recupereze bunătatea pierdută a firii. Petre a căzut din har, devenind
torționar în temniță, așadar nu numai că a lepădat el însuși harul, ci a silit
și pe alții să cadă din har, purtând o îndoită povară pe conștiință. Însă după
ieșirea din închisoare are de trecut o nouă încercare, pe drumul revenirii sale
în fire.
Dacă experiența trăită în închisoare
reprezintă pentru sfântul martir, întărit în har, o putere neclătinată în care
răul nu găsește loc de intrare, pentru Petre, care primește prin duhovnic
oportunitatea întoarcerii spre Dumnezeu, provocările interioare și exterioare
deschid o răscruce: o cale este cea a dragostei și a neosândirii aproapelui, a
întâmpinării răului cu bine, a răspunsului prin bine în fața răului, cealaltă
este una a întoarcerii la logica antagonistă a răspunsului cu rău la rău,
simultan cu o părăsire a harului și o expunere de sine în fața asaltului
demonic, a răului ce se întoarce ca un bumerang la sine ca urmare a răului
săvârșit în trecut.
Prin milostivirea și iertarea dumnezeiască,
însă, este posibilă pocăința, ce realizează ieșirea din acest mecanism sordid
al compensării răului prin rău. Forța răului este topită de iubirea de
vrăjmași, care este semnul intrării într-un alt mod de viață, și anume al
accederii la viața în Hristos.
O altă tipologie este cea a omului care a
trecut prin martiriul temniței și a rămas prizonier al păcatului, captiv
logicii răsplătirii răului cu rău, alternării plăcerii și durerii în cercul
vicios al înstrăinării de Dumnezeu, de sine, de aproapele.
Putem remarca, de asemenea, tipologia celui
ce-și chinuiește aproapele în afara temniței, în libertate, fără a fi constrâns
la aceasta de vreun sistem opresiv, și constituind pentru semenul său o piatră
de poticnire și o pricină de sminteală.
Taina duhovnicească filtrează, însă, răul
săvârșit cu îngăduință dumnezeiască și pătimirea lui se face prilej al unei mai
intense alipiri de bine, al unei stabilizări în bine, al unei întăriri în bine.
Mesajul cărții este unul dătător de speranță:
este cu putință ieșirea din mormântul păcatelor, învierea la viața
duhovnicească, depășirea logicii antagoniste a afirmării de sine în conflict cu
alteritatea și îmbrățișarea iubirii ca mod de viață la care răul nu are
aderență.
Florin Caragiu
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu