În volumul „Mitealogia”
(Vinea, 2014), Marius Mitea, sibian prin naştere şi bucureştean prin adopţie,
concepe poezia sa ca pe un val apocaliptic care mătură totul în cale şi ia cu
sine toate, amestecându-le şi târându-le cu sine într-o privelişte în care
lucrurile, smulse din ordinea lor, se succed în privire, dezrădăcinate din
retină sângerânde.
Este o „apologie a sângelui”, o „apocalipsă lichidă” în
acest flux macabru ce răstoarnă şi frământă totul ca într-un malaxor. Poetul
înregistrează în pasta limbajului toate aceste excrescenţe de imagerii
compozite, nu fără acele sclipiri de duioşie ce străpung haosul de senzaţii: „păianjenii au orbit de duioşie alergând de-a lungul
mângâierilor tale”.
În peisajul răscolit, din masa amorfă de senzaţii,
ţâşnesc alăturări stranii precum ochii legaţi de gleznele aburite, străvezii
ale iubitei, chipul-fluviu, cuţitul înflorit, „abatoare-ntregi / abia
zăgăzuite-ntr-un petec de mătase”, plictiseli sublimate-n isterii colective,
trupuri aburite de spasme, coşmarul leviathanului slab erotizat, mântuirea
iscălită pe creştetul viperei, în ritmul delirant al spulberării imaginii
lumii, „când bezna cade-n genunchi asupra noastră”.
În urma acestui torent, „nimic din ce-a fost nu mai e”,
observă poetul. Ceea ce rămâne, „crucificat pe un ţipăt / hălăduind peste ape”
este, totuşi, am putea spune, „poemul din preajmă”, „preajma mea şi a ta”
cuprinse una în alta ca păpuşile matrioşka, preajma „în care-ndeobşte
înnoptează poeziile”.
În această noapte a simţurilor din preajma poeziei poetul
aşteaptă iluminarea, zorile unei lumi renăscute.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu