Părintele
Ghelasie Gheorghe prezintă „dietoterapia medicinii isihaste” în cadrul unei
medicini de orientare creștină, privită ca triplă terapeutică: vindecarea prin
relația cu Dumnezeu și împărtășirea cu El (Sacroterapia), refacerea
capacităților Sufletului (Psihoterapia), precum și moduri de însănătoșire prin
Corp (Mobiloterapia și Dietoterapia). Nefiind un simplu mecanism fizico-chimic,
„Boala mai întâi se instalează în Suflet, apoi se oprește în Corp”. Ea exprimă
pe diverse planuri contrarietatea față de Chipul firesc al Sănătății, ce este părtășia
sufletului cu taina vieții lui Dumnezeu și a corpului cu plinătatea vieții
sufletești. Astfel, dacă „boala este contrarietate-distrugere, oprirea
contrarietății este începutul Vindecării”.
În
adâncul ei, viața creată are „are o SUPRAMEMORIE de RITUAL DIVIN, în care se
Actualizează CHIPUL lui Dumnezeu din fiecare formă de creație”. Rugăciunea și
participarea la viața Bisericii restabilește legătura cu Izvorul Vieții și
hrănirea din seva harului Dumnezeiesc, prin care este posibilă vindecarea
integrală a omului. Rugăciunea iconică și Gestul iconic, prin care se exprimă
conștiința stării înaintea lui Dumnezeu și intenționalitatea comuniunii cu El,
trezesc în Suflet MEMORIILE SACRE, astfel încât viața noastră să poată reveni
la VIAȚĂ.
Psihoterapia,
la rândul ei, aduce în atenție importanța Conștiinței și a stărilor ei pentru
structurarea memoriilor și regăsirea propriei identități, dincolo de memoriile
bolnave, afectate de păcat. Semnificativă este în acest sens transpunerea
antropologică a învățăturii Sfântului Grigorie Palama despre ființă și energii
în Dumnezeu. Omul este astfel „Ființă Creată și energiile sale, după ARHECHIPUL
CREATOR DIVIN Pecetluit pe Ființa Creată’. Sunt oferite repere de Psihoterapie
ce ajută la vindecarea de contrarietatea sufletească și la refacerea
comunicabilității în direcția activării DARULUI Dumnezeiesc din adâncul Vieții.
Mobiloterapia,
privită ca o „igienizare prin mișcare”, pune în valoare importanța Mișcării ca
o capacitate a Vieții, de valoare egală cu hrana sau cu respirația, necesară
pentru eliminarea blocajelor și înfundărilor energetice, precum și a
reziduurilor ce se depun ca urmare a sedentarismului. Mobilitatea are prin
aceasta un rol important în stimularea imunității, a sistemului de rezistență
și autoapărare al organismului.
Dietoterapia
Medicinii Isihaste prezintă un model de alimentație structurat iconic, având în
centru chipul pâinii (emblematic pentru condiția euharistică a vieții create)
și taina vieții, cu accent pe comunicabilitate și împărtășire reciprocă. Hrana,
în viziunea părintelui Ghelasie, nu se reduce la o simplă consumație, ci este
„împletire și conlocuire energetică, pentru Biologicul nostru. În Hrănire se
fac se fac transferuri reciproce de energii, care trec dintr-o parte în alta
fără distrugere (ca în consumație)”.
Esențial
pentru dietoterapia medicinii isihaste este chipul actualizării unei condiții a
hranei ce poate acționa asupra
fixațiilor funcționale, intoxicărilor și memoriilor contrare din corpul nostru,
ajutând la tratarea bolilor și având răsfrângeri terapeutice în starea
sufletească. Accentul este pus pe cereale, legume, fructe, în principal pe
așa-numita hrană vie, obținută prin dospire naturală, cu o cât mai mică
intervenție prin procedee termice și adausuri artificiale (cu rol de
conservare, stimulare etc.).
Cele
două principii centrale ale dietoterapiei medicinii isihaste apar a fi
„neomorârea și autoacidifierea-dospirea-activarea în sine”.
Toate
preparatele dietoterapiei isihaste au la bază dospirea naturală, care
„înlocuiește fierberea și face predigerarea (atât de necesară)”, precum și o
„acidifiere directă și proprie-naturală, cu o îmbogățire de fermenți și
enzime”, păstrând astfel echilibrul atât de necesar între Alcalinitate și
Aciditate, odată cu trecerea uneia în alta fără contrarietate și
autodistrugere. De asemenea, dospirea naturală are rolul de a neutraliza unele
toxine din alimente odată cu un rol stimulativ în apărarea imunitară, ce prin
fierbere se distruge. Nu în ultimul rând, „prin fenomenul de predigestie al
dospirii se face compatibilitatea și înrudirea, de unde ușoara digestie a
alimentelor dospite”.
O
altă cerință de bază este cea a discernământului în amestecarea alimentelor, selectarea
lor pentru a nu se genera combinații cu efect exploziv, nociv pentru echilibrul
organismului sau care păstrează activ focarul bolii.
Nu
este neglijată aici nici hidroterapia, pentru a spăla și desfunda organele
interne și sângele. Adăugarea prin fierbere sau omorâre a unui memorial de
distrugere are un efect nociv asupra sănătății, afectând memorialul primordial
al viului și favorizând în timp îmbolnăvirea. O alimentație sănătoasă înseamnă așadar
o reconectare la memoriile viului așa cum l-a creat Dumnezeu, la puterea
vindecătoare accesată prin „comunicabilitatea plăcută” a dialogului vieții, în
direcția activării condiției sale euharistice.
Ni
se oferă o paletă largă de rețete și meniuri care să concretizeze dietoterapia
medicinii isihaste, pentru a se acoperi necesarul unei alimentații echilibrate.
Arhetipul
paradisiac al hranei este „dăruirea fără consumare”. În acest sens, „primul
fapt al Sănătății noastre este legătura cu Viul”. În sens opus, memoriile
omorârii sau ale forțării prefacerii prin mijloace artificiale din hrana
noastră pot avea o influență toxică asupra sănătății. „Nu omorî nici moral”,
atrage atenția părintele Ghelasie, „că se face o declanșare de autotoxicitate
foarte vătămătoare. Multe boli se declanșează după un zis șoc moral”, suportul
multor boli fiind „fondul de autotoxicitate” generat de păcate, având o
„prelungire fiziologică”. În acest sens, „a nu ține supărare, a nu dușmăni, a
avea credință în Binele DIVIN, a ierta, a nu mai face fapte ce vatămă pe alții
etc. nu sunt simple formule psihoterapeutice, ci reale dezintoxicări, atât
sufletești, cât și trupești”.
Împărtășirea
de Sfintele Taine ale Bisericii și de viața deplină a Trupului lui Hristos cel
înviat este în ultimă instanță remediul dumnezeiesc în care se cer integrate
toate mijloacele de vindecare ale ființei create, concurând la împlinirea
menirii umane.
Florin Caragiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu