„Când
un sunet auzit odată, demult, răsună iar după mult timp, și bucuria și
tristețea se împletesc ca să dea naștere unui poem”, observă Yasunari Kawabata.
Arta
unește stările contradictorii ale ființei într-o imagine ce produce prin
comunicarea însușirilor un salt semnificativ pe un nivel de conștiință
superior, în care se suspendă tensiunile antagoniste ale ființării, cu
inerentele tendințe reductive în ordinea cunoașterii.
Autorul
japonez remarcă, de asemenea, în „Valsul florilor” distincția între dragostea
din interes și „voința de a iubi”, „dragostea susținută de voință” ce face ca
până și un parcurs al vieții care „se termină rău” să nu se transforme într-o
tragedie, să nu lase în urmă reziduul „părerilor de rău”.
Trezind
fiorul eshatologic, asemenea unei amintiri din viitor, dragostea, prin „mila
cerului”, dezamorsează memorialul exploziv ce minează psihicul uman, hrănind
mugurii speranței și stimulând liniștea inimii.
Florin
Caragiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu