sâmbătă, 9 iulie 2016

Frumusețea lucrurilor ultime (32)



În fața lucrurilor dumnezeiești, cunoașterea umană are nevoie de acoperământul sau vălul smereniei, pe care îl poate ridica fără primejdie numai dragostea, odată cu acea sporire în har ce poate suporta strălucirea apropierii de rugul aprins al vieții necreate.
Vedem cum în perioada Vechiului Testament „fața lui Moise strălucea şi Moise îşi punea iar vălul peste faţa sa, până când intra din nou să vorbească cu Domnul” (Ieșire 34, 35). Vălul transparent al smereniei se distinge de vălul ce stă pe inimă (2 Cor. 3, 15), până la întoarcerea către Domnul, singura ce-l desființează (2 Cor. 3, 16).
Există, așadar, un văl prin care transpare lumina unor realități neapropiate, și un văl opac, al învârtoșării minții, „vălul întunecat al uitării” (Înț. Sol. 17, 3) ce susține ignoranța și închiderea, baricadarea conștiinței spre a nu lăsa să pătrundă lumina dătătoare de viață a adevărului. Acest din urmă văl nu poate fi, însă etanș, în tăinuirea păcatelor ascunse, întrucât este penetrat de spaima și tulburarea nălucirilor, a reacțiilor compensatorii inconștiente (idem).
Trecând de la câmpul cunoașterii la cel al acțiunii, vălul poate indica înfrânarea, sau lucrarea cu hotar sau purtare de grijă, care dezamorsează răul, scoțându-l din prim-plan și nelăsându-l să orbească rațiunea, încât să poți discerne cursul lucrurilor în finalitatea sa mai îndepărtată, prin prisma binelui: „Omul cel drept în calea sa şi cel ce grăieşte cuvinte de cinste (...) dă la o parte câştigul cel nedrept, (...) mâinile înapoi le trage şi mită nu primeşte, îşi astupă urechile când aude fărădelegi şi îşi pune văl pe ochi ca să nu mai vadă răul” (Isaia 33, 15).
În sens opus, vălul fricii, reducând drastic libertatea umană, oprește actualizarea potențelor de împlinire a ființei, tocmai pentru că împiedică saltul lepădării de sine, singurul ce-și poate asuma riscul deschiderii lăuntrice spre primirea dragostei desăvârșite.

.Florin Caragiu



Niciun comentariu: