I. Introducere
Lector la
Universitatea Portsmouth şi profesor invitat la Colegiul Biblic Teologic Sf.
Andrei din Moscova, Alexei Nesteruk studiază raportul dintre știință, filosofie și teologie în
perspectiva constituirii unei înțelegeri unificate, printr-un limbaj
cuprinzător care să incorporeze diversele aspecte din câmpul cunoașterii umane
sub semnul unei intenționalități liturgice, orientate de indiciile
fundamentului comun al diverselor moduri de existență și abordare a realității
în Logosul dumnezeiesc întrupat.
În limba
română au văzut lumina tiparului volumul său „Universul în comuniune” (ed. Curtea Veche,
2009), precum și o serie de articole publicate în revista
Sinapsa: „Spre un Angajament Teologic
Ortodox-Răsăritean Radical în Dezbaterea Modernă Știință-Religie” (nr. IV/2009); „Angajamentul Teologic în Cosmologia Modernă” (nr. V/2010); „Transcendență-în-Imanență în Teologie și Cosmologie: o Turnură Fenomenologică în Dezbatere” (nr. VI/2010); „Transcendența: de la Patristica Creștină la Cosmologia
Postmodernă”
(nr. VII/2011); „Angajamentul teologic în Cosmologia Modernă și Demarcarea între Științele
Naturale și cele Umane în Cunoașterea Universului” (nr. VIII/2011);. „Originea ne-originară a universului și evenimentul
nașterii: paralele fenomenologice și
teologice”
(nr. IX/2011); „Ce este universul? Identitatea sa
apofatică și limitatori ai explicabilității” (nr. X/2012).
Este
unul dintre rarele demersuri în care omul de știință, filosoful și teologul se
întâlnesc și stabilesc un dialog fascinant în una și aceeași persoană, tinzând
către o armonizare lipsită de compromisuri în chipul unei unități treimice
nedespărțite.
Modelarea
iconică a dialogului dintre știință, filosofie și teologie nu se poate realiza
fără un proiect îndrăzneț, și anume deconstruirea monismului ontologic și
metodologic ce domină câmpul actual al cunoașterii și recuperarea
monodualismului teologic ce exprimă conștientizarea diferenței (diaphora)
fundamentale din creație, cu alte cuvinte a distincției între câmpul sensibil
și cel inteligibil, al căror temei comun este necreat, putându-se afla indicii
ale lui în chiar limitele structurale ale cunoașterii.
Dacă
analiza kantiană deconstruiește încercarea de a fundamenta lanțul cauzal
empiric pe o cauză finală de ordin inteligibil, indicând un salt metafizic ce
transcende lumea fenomenală, acest lucru, odată depășit cadrul monist de
abordare, poate fi înțeles ca semn al diaphorei ireductibile
sensibil-inteligibil ce nu se poate închega într-o imagine coerentă și unitară
asupra realității decât ca avându-și ambele un fundament comun în Logosul
divin, participând fiecare la modul de ființare al celeilalte și comunicându-și
însușirile prin împărtășirea de El.
Limitele structurale
ale cunoașterii ne fac să reflectăm, așadar, la nevoia de a transcende
cauzalitatea de ordin empiric și pe cea de ordin inteligibil printr-un salt în
direcția sesizării și contemplării logoi-lor necreați ai zidirii, în lumina
cărora se recuperează o vedere unitară asupra ontologiei și gnoseologiei creației.
Evocând mystagogia
dezvoltată de Sfântul Maxim Mărturisitorul, Alexei Nesteruk privește într-o
unitate nedespărțită și într-o oglindire reciprocă problema originii și menirii
omului, înțeles ca microcosmos și icoană creată a Dumnezeului necreat, și problema
originii și finalității universului. Omul poartă în sine principiul de unire al
realității sensibile cu cea inteligibilă, ca ipostas creat după chipul lui
Dumnezeu, ce transcende prin această pecete divină ordinea naturală, tinzând
către transfigurare în unire cu Divinul. Prin alcătuirea sa ipostatică, omul poate media între sensibil și inteligibil și, mai mult, poate media între creat și necreat, în măsura dobândirii Duhului Sfânt, a sfințirii sau desăvârșirii sale ca mădular al Trupului lui Hristos. Aceasta pentru că diastema, cu alte cuvinte distanța dintre Dumnezeu și creație, nu poate fi depășită decât într-un singur sens (ce este cu neputință la om fiind cu putință la Dumnezeu), prin pogorârea dumnezeiască, cea care constituie în creație Trupul lui Hristos ca realitate eshatologică inaugurată.
În acest sens, remarcă Alexei Nesteruk, „prin unirea ipostatică a divinului cu umanul Hristos a însumat umanitatea şi i-a arătat fiinţei umane că este de datoria sa să se afle în centrul fiinţei, pentru a media între lume şi Dumnezeu şi pentru a-l preamări pe Creator prin creaţie, împlinind funcţia liturgică universală, ce poate include şi medierea dintre teologie şi ştiinţă”.
În sensul în care toate aspectele cunoașterii și creativității umane sunt integrate vieții ipostatice participante la taina mai presus de fire a Logosului dumnezeiesc făcut om, cunoașterea științifică apare reintegrată în circuitul liturgic al vieții, fiind exercitată ca o părtășie la darul divin, dospită de un adânc fior eshatologic.
La nivel
științific, principiul antropic apare exprimat prin condiții necesare pentru ca
existența actuală a lumii să fie favorabilă apariției și vieții biologice a
ființelor conștiente. Problema condițiilor suficiente depășește cadrul
abordării științifice, ținând cont de fundamentul non-natural al raportului
dintre logosul omului și raționalitatea creației. Mai mult, condiția actuală a
lumii, deși antropică, este încadrată între un trecut îndepărtat antientropic
și un viitor îndepărtat iarăși antientropic. Acest lucru sugerează caracterul
finit al existenței omului în univers, însă dat fiind rolul central al omului
în creație, de ființă liberă și conștientă ce enipostaziază după asemănarea
Logosului întrupat universul prin actele sale cunoscătoare și liturgice,
universul apare în perspectiva transformării modului său de ființare odată cu
preschimbarea eshatologică a omului. Aceasta este deja pregustată în condiția
euharistică a Bisericii, rod al Învierii lui Hristos.
Alexei
Nesteruk survolează diverse modelele cosmologice privitoare la originea
creației, punctând locurile în care critica de tip kantian decelează un hiatus
între lanțul cauzalității empirice și presupusa cauză inteligibilă.
Deconstruind însă cadrul monist al descrierii, Nesteruk folosește toate aceste
speculații științifice ca indicații ale diferenței (diaphora) din creație între
realitatea sensibilă și cea inteligibilă, ce este întemeiată pe Logosul divin
și este mediată de om, înțeles ca ființă conștientă și eveniment ipostatic ce
transcende ordinea naturală, ipostas creat după chipul lui Dumnezeu cel
necreat.
Trebuie
să subliniem un aspect ce diferențiază net viziunea creștină de orice abordare
platonistă, sau de orice demers care caută să întemeieze cauzal ordinea
sensibilă pe o cauză din câmpul realității inteligibile. Este vorba de
caracterul chenotic al prezenței lui Dumnezeu în lume, și în asemănare cu el de
caracterul chenotic al prezenței omului în univers. Chenoza dumnezeiască
exprimă dragostea creatoare și purtătoare de grijă a lui Dumnezeu, care își
retrage din luminișul evidenței slava divină pentru a face loc libertății
umane, răspunsului liber de creație, prin care omul se poate face preot al
creației, cuprinzând în conștiința sa rațiunile făpturilor, liturghisind
transfigurarea lor prin iubire și făcându-le astfel părtașe slavei filiale a
Împărăției.
Dacă
teologia are în centru chenoza lui Dumnezeu întrupat, știința exprimă, la
rândul ei, o chenoză a conștiinței umane în cuprinsul creației, o micșorare de
sine pentru a vedea rațiunile făpturilor în mod detașat de preconcepțiile,
așteptările, motivațiile și interesele subiective. Și, la fel cum chenoza
dumnezeiască are ca finalitate revărsarea slavei divine, chenoza conștiinței
umane are ca revers personalizarea creației, prin părtășia la subiectivitatea
umană transfigurată.
Principiul
chenozei exprimă astfel pe de o parte asumarea și pătrunderea lumii de către
taina și slava divină, și pe de alta asumarea și pătrunderea lumii de către
taina și energia conștiinței umane. Spre deosebire de platonism, creștinismul
vede ascensiunea către Dumnezeu nedespărțită de coborârea atenției și aplecarea
spiritului cunoscător spre cele mai mici făpturi, elemente și aspecte ale
creației, spre a fi înălțate și preschimbate împreună prin împărtășirea
dumnezeiască. În acest sens, știința reprezintă un moment al demersului
chenotic uman ce care ca finalitate personalizarea universului prin relația cu
subiectivitatea umană transfigurată, în orizontul Împărăției.
Știința
actuală își găsește astfel locul în istoria cunoașterii umane privite ca demers
participativ în care se împletesc taina și descoperirea, credința și rațiunea,
apofatismul întemeierii creației pe Logosul lui Dumnezeu și catafatismul
desfășurărilor raționale ce are drept condiție de posibilitate pogorârea
iconomică a lui Dumnezeu în creație.
Turnura
fenomenologică realizată prin recursul la experiența și tradiția creștinismului
răsăritean aduce în atenție coordonatele unei antropologii iconice, în jurul
căreia gravitează și se developează viziunea cosmologică, astfel încât gânditorii
moderni sunt încurajați „să dezvolte un context intelectual şi un limbaj
adiacent care să poată opera atât cu realităţile fizice, cât şi cu realităţile
vieţii spirituale în Dumnezeu. Pentru
oamenii de ştiinţă ca şi pentru teologi este o adevărată provocare să fie
profesionişti în ambele domenii, adică să fie raţionali cu ceea ce priveşte
realităţile acestor vremuri şi să fie mistici cu ceea ce se află la temelia
lumii vizibile şi care conţine în sine semnele invizibilului şi necreatului”.
II. Lumină de la Răsărit
Volumul „Lumină de la Răsărit”, semnat de prof. Alexei Nesteruk, constituie o pledoarie convingătoare
pentru necesitatea unui dialog autentic între ştiinţă şi teologie, dialog la
care e invitat să participe creştinul educat al zilelor noastre. Acesta trebuie
să conştientizeze cu precădere faptul că raţiunea umană (dianoia), pe de
o parte, şi intelectul înduhovnicit (nous), pe de alta, ca facultăţi
specifice de cunoaştere şi de trăire, au punţi de interferenţă în temeiul
realităţii înseşi, atunci când acesta e văzut precum o unitate între Creator şi
actele Sale, între Logos şi acei logoi (raţiuni divine), mai mult sau
mai puţin ascunşi în creaţie, la care s-a referit pe larg Sfântul Maxim
Mărturisitorul.
Pe acest temei, toate căile umane de
căutare şi contemplaţie pot convieţui într-o sinergie a cunoaşterii şi a
trăirii. E vorba de o cunoaştere ce-şi va putea depăşi, astfel, propriile
limite inerente raţiunii discursive, prin experienţa apofatică, prin adâncirea
în mister, de unde – contrar a ceea ce s-ar putea crede – verbul însuşi are şansa să se întoarcă mai viu şi mai proaspăt decât
niciodată, deşi el e asemeni unei frumoase făpturi zburătoare ce nu poate fi
prinsă cu mâna.
Paşi peste graniţe
Savantul german Werner Heisenberg a
afirmat, pe bună dreptate, că orice teorie din domeniul ştiinţific cu pretenţii
de totalizare, adică aspirând către statutul de teorie închisă, de formulă a
Universului, va trebui înţeleasă ca o idealizare. „Ea reprezintă un domeniu extrem de întins de fenomene, dar există încă alte
fenomene care nu ar putea fi cuprinse cu ajutorul conceptelor acestei
idealizări. Dovada de moment pentru această posibilitate este biologia. Căci
toate obiectele biologice constau din particule elementare; conceptele cu care
se pot descrie aceste procese biologice, de exemplu însuşi conceptul de viaţă,
nu apar în această idealizare fizică. (…) S-ar putea aici obiecta că atunci nu
va mai putea fi vorba de fizică, ci de biologie. Atunci fizica ar fi totuşi
închisă. Graniţele dintre fizică şi ştiinţele învecinate sunt însă atât de
mobile, că prin asemenea separări nu se obţine prea mult. De aceea, majoritatea
fizicienilor sunt de acord că tocmai din cauza graniţelor indefinite faţă de
domeniile învecinate nu se poate vorbi de o încheiere a fizicii”[1].
Indefinita interconexiune între toate
domeniile şi aspectele realităţii se corelează necesar cu un spirit de
explorare şi cu un efort de cuvântare smerită, menite în cel mai bun caz să fie
comune atât teologiei, cât şi ştiinţei, în opinia lui Alexei Nesteruk, care
vede posibilă refacerea tradiţiei iniţiate, printre alţii, de Sfântul Dionisie
Areopagitul, care, cu darul său de cuvântător, s-a aplecat să cerceteze atât
perimetrul lumii văzute, cât şi universul nevăzut, deopotrivă cu o aplicată
pertinenţă, ca de om de ştiinţă, dar şi cu un intelect transfigurat în duh.
Este necesar, pentru a relua legătura cu perenitatea tradiţiei, ca nici ştiinţa
şi nici teologia să nu se rezume la a fi nişte „specialităţi" cu graniţe închise şi cu fobie reciprocă. „E drept faptul că teologii trebuie să ajungă la a transcende cumva propria
specialitate, cu scopul de a-şi însuşi limbajul ştiinţei, după cum oamenii de
ştiinţă sunt chemaţi ei înşişi să devină teologi, în sensul netrivial al
cuvântului”[2]. Asta înseamnă că, pe lângă a practica darul filosofiei,
al imaginării unui înţeles general dat existenţei, cercetătorul e chemat să-şi
însuşească un mod de contemplare a lumii, prin relaţia cu Dumnezeu Cel
personal. Practica duhovnicească este considerată, în acest punct, o condiţie
necesară pentru a se trezi în om acea facultate spirituală (nous) prin care
sufletul primeşte inspiraţia Duhului Sfânt şi acţionează în consecinţă,
călăuzit de ea.
Alexei Nesteruk şi-a caracterizat propriul
demers, în care au fost puse în raport teologia, ştiinţa şi tradiţia ortodoxă
răsăriteană, ca o paralelă la „ştiinţa teologică” pe care a conceput-o
Thomas Torrance. După cum se ştie, autorul respectiv a insistat îndelung pe
ideea că intelectul duhovnicesc (nous) e cel ce naşte cu necesitate
conceptele deschise, inepuizabile, şi de asemenea a subliniat faptul că
învăţătura despre creaţie şi dogma Întrupării, după cum s-au lăsat înţelese mai
cu seamă în spiritul tradiţiei răsăritene, se opun în mod radical ataraxiei,
detaşării indiferente faţă de lume, faţă de natură şi faţă de problemele
dificile ale timpului colectiv sau individual. Nesteruk citează următoarea
concluzie, oferită de Torrance: „Prin urmare, a privi către ştiinţă este
o parte din datoria religioasă a omului, pentru că este parte din răspunsul său
de credincios dat către Creatorul şi Atotţiitorul Cosmosului”[3].
Recursul la subiect
Şi după Sfântul Grigorie Teologul
există o ştiinţă îngustă, materialistă, care prin tot ce face nu reuşeşte decât
o abordare incompletă a realităţii, şi asta chiar în domeniul propriu
exercitării acestei ştiinţe. Ea ratează fără să ştie „esenţa obiectului”. Eliminând din dezbateri „sensul obiectului”, deschiderea conceptului, al cărui conţinut rămâne să
fie determinat exclusiv cantitativistic, prin supunerea la măsurători, şi
astfel, făcând abstracţie de raportul subiect-obiect, de ceea ce Nesteruk
însuşi a numit „universul ca donaţie”, ca „eveniment”, şi nu ca un obiect rămas străin de om[4], se constituie, prin urmare, acea raţionalitate
pseudoştiinţifică limitată la a gândi existenţa exclusiv în categorii
non-spirituale, din principiu vidate de orice raportare la transcendenţă.
Referindu-ne la disecţia, analiza şi deducţia practicate fără reţinere, putem
recunoaşte în ele nu doar anumite modalităţi de a cunoaşte, ci ni s-a oferit
aici imaginea unei realităţi „deja cunoscute”, încă înainte de a fi
înfăptuit propriu-zis un act concret de cunoaştere prin intermediul acestor
operaţii. E vorba de o realitate disecabilă, analizabilă şi deductibilă fără
rest, aşa cum o reflectă spiritul materialist însuşi, indiferent de cum şi dacă
se aplică el în cercetare. Nesteruk atrage atenţia asupra deficienţelor unui
gnosticism cosmologic – corespunzător unei fizici care „îşi aşază temelia în ceva care exclude viaţa” – ce „ignoră în mod evident îndoielile filosofice cu privire la
universalitatea ontologică a aserţiunilor şi obiectivităţii sale bazate pe
atitudinea naturală”[5].
Existenţa ia forma configuraţiei
spiritului uman, au constatat Sfinţii Părinţi, fini psihologi. Tocmai de aceea
e necesară „schimbarea subiectului”, înduhovnicirea spiritului,
pentru a ne găsi pregătiţi să primim adevărata cunoaştere, ca una ce aspiră la
unificarea logosică a cunoaşterilor parţiale (Sf. Maxim Mărturisitorul) şi,
practic, fiind inseparabilă de integrarea omului în sine şi în univers prin
Hristos şi în Duhul Sfânt. Totodată, Alexei Nesteruk a atras atenţia şi asupra
riscurilor de a se trivializa comuniunea cu ştiinţa, la care ia parte teologia,
o teologie adesea mult prea grăbită să se „adapteze” ştiinţei timpului, făcând compromisuri cu teoriile şi scenariile
ştiinţifice azi la modă, mâine posibil contrazise de alte descoperiri şi de noi
interpretări.
Universul înţeles de Alexei Nesteruk ca
un eveniment al donaţiei ce înfăşoară omul trimite la „cuprinzătorul” lui Karl Jaspers. Jaspers descria subiectul ca pe un
cuprinzător al lumii, lumea ca pe un cuprinzător ea însăşi al fiinţelor,
Dumnezeu fiind Cuprinzătorul cuprinzătorilor.
Revista „Condiţia umană” a găzduit recent un studiu intitulat „Recurs la subiect”. La nivel de motivaţii subliminale, autorii încearcă, preluând sugestii
fecunde ale lui Jaspers, să prezinte psihologia unei „patologii fără bolnav”, de care suferă, fără să-şi dea seama, o cunoaştere
pur obiectivantă, asemănătoare ea însăşi unui corp mort, lipsit de mecanisme de
autoreglare şi de o reflexivitate cu adevărat sănătoasă. „Jaspers însuşi începe prin a critica tendinţa nediferenţiată şi rigidă a
minţii de a transforma orice conţinut al cunoaşterii şi chiar al vieţii în
obiect, proiectându-l în faţa ochilor ca pe un lucru supus disecţiei şi
analizei. Culmea că până şi subiectul este tratat ca un obiect, prin tendinţa
minţii de a-l scoate în afară şi a se uita la el. Cuprinzătorul rezultă însă
dintr-o mişcare opusă acestei tendinţe menţionate. Cuprinzătorul este acel
raport dat în trăire prin care subiectul (fiinţa) încetează să fie livrat
cunoaşterii ca şi obiect finit, cuantificat şi exterior nouă, şi astfel
conceptualizat fără rest. Răspunzând unei intuiţii fenomenologice de fond, se
poate accede invers la conştiinţa că înapoia lumii, undeva înapoia locului unde
privesc ochii omului, rămâne pururi Cineva, privitorul, o prezenţă misterioasă
care nu mai poate fi aruncată în afară şi ex-pusă astfel. Este Cuprinzătorul,
sediu al libertăţii profunde şi neobiectuale, fondul infinit rezidual şi
apofatic al fiinţei, după Jaspers. La rândul ei, mai mult decât obiect, lumea
este pentru om un cuprinzător, o instanţă capabilă să cuprindă şi să îmbrăţişeze.
Mergând pe linia intuiţiei lui Jaspers, coborând pe acest fir în subsolurile
vieţii organice, ce putem constata? Numai dacă suntem destul de subtili să
sesizăm substratul asociaţiilor subliminale de natură nervoasă-kinestezică, ce
se exprimă în mişcările minţii, vom observa că operaţia de a împinge totul
înaintea ochilor, ca printr-o contrapunere frontală, această tendinţă de a
privi numai în faţă şi din faţă şi de a domina de sus în jos obiectul sau ideea
coincide cu ieşirea din prezenţă, cu pierderea capacităţii de a te înfiora,
care este totuna cu atitudinea de a simţi şi „cu spatele”, adică cu toată fiinţa, „îngeresc” ochi
de jur împrejur. Omul nu doar că vizează, dar el însuşi e vizat de tot ce
există. Ca şi valul muzicii, în care spiritual se scufundă, se abandonează,
viaţa adevărată ne ia „din spate”, nu numaidecât din faţă, chemând prin aceasta
participarea la întreg cu întregul, trup şi suflet. Bergson a intuit pe bună
dreptate în controlul oculo-motric acest reflex atavic, rădăcina distanţării de
fluxul vieţii”[6].
Săgeata timpului
Ireversibilitatea timpului e o idee
ştiinţifică şi filosofică îndelung dezbătută, alături de altele, corelate ei,
cum sunt: unidimensionalitatea timpului, dilatarea lui în teoria relativităţii,
sensul curgerii temporale, varietatea calitativă a structurilor temporale,
ideea de progres, legătura dintre spaţiu şi timp etc. În universul locuit de
om, filosofii admit, în genere, să se vorbească de o săgeată a timpului legată
de ideea de progres. Dar ce poate însemna progresul într-o lume fără Dumnezeu
şi fără nădejdea vieţii veşnice? Paradisul, aflăm din Sfânta Scriptură, nu
cunoştea moartea, întreaga natură fiind nestricăcioasă, părtaşă la atmosfera de
„slavă netrecătoare”.
Astăzi, când s-a descoperit că până şi
fiinţele fără sistem nervos, cum ar fi plantele, se bucură, posibil, de o
percepţie primară, rezonând cu afectivitatea omului şi având simţ pentru
muzică, putem înţelege mai bine substratul ştiinţific al unei idei precum aceea
de eros universal, ce mişcă universul, aşa cum s-a revărsat această viziune în
scrierile Sfântului Dionisie Areopagitul. Lumea vie rămâne, în continuare, o
enigmă şi o provocare imensă pentru ştiinţă. Bioinformatica, ştiinţa cea mai
incitantă a timpurilor noastre, a descoperit genomul ca pe un alfabet
necunoscut, format din litere izolate. Nu se cunoaşte însă formarea limbajului,
sintaxa şi sensul comunicării la acest nivel, care este un punct de corelaţie
intensivă între toate treptele existenţei. Ce mesaj ni se transmite şi din ce
direcţie? Raţiunea obişnuită a omului nu poate da răspuns la aceste întrebări[7].
Revenind la problematica timpului,
aceasta l-a preocupat insistent şi pe Alexei Nesteruk, convins fiind că sensul
timpului este dat de veşnicia lui Dumnezeu, o lume mai presus de timp. Cu toate
acestea, istoria ne pune în faţă evidenţele puternice ale morţii, în acest
cadru constituit de sistemele variabile, sensul timpului fiind dat de creşterea
entropiei, a stării de dezordine în raport cu ordinea. Negentropia,
caracteristică a sistemelor autoreglatoare, e o stare mai puţin probabilă,
supusă legităţii ce guvernează toate sistemele reale termodinamice şi care
spune că starea mai probabilă urmează stărilor mai puţin probabile. Sensul
curgerii timpului ar fi, aşadar, dintr-o atare perspectivă, moartea[8].
Abordarea cantitativă a duratei omite
însă un fapt esenţial: posibilitatea de a asuma şi de a transfigura din
interior moartea, prin unirea intimă cu Hristos, şi astfel trăind atât
rememorarea condiţiei paradisiace originare, cât şi anticiparea fericitei
veşnicii.
III. În
căutarea unităţii
Cunoscut susţinător al unei relaţii de
comuniune între teologie, filosofie şi ştiinţă, prof. Alexei Nesteruk ne-a
oferit în cartea sa câteva dintre reperele acestei sinteze pe care autorul a
văzut-o posibilă în spiritul principiului creştin ce guvernează adevărul,
identificat – în duhul Tradiţiei – ca fiind „euharistia”, extinsă la rang de principiu gnoseologic ca
o împărtăşire a tuturor din Logosul atotcuprinzător[9].
Teoria structurilor disipative, formulată
de Ilya Prigogine, ocupă un spaţiu larg în studiul rezervat problematicii
timpului în ştiinţă şi în filosofie din volumul amintit. Această teorie e axată
pe ideea de co-evoluţie, tradusă în context ca o dependenţă reciprocă între
macrosisteme şi microsisteme. În măsura în care ele cooperează, devin deschise
şi se dezvoltă împreună. Sistemele închise sau izolate, cu o
slabă deschidere spre exterior, dimpotrivă, mor. Deschiderea însă e generatoare
de stări de non-echilibru. Paradoxul, văzut de Prigogine, este acela că starea
de non-echilibru creează organizare prin alterarea structurii vechi şi
asimilarea noutăţii, în urma unui efort de a învinge inerţia. „Punctele critice” fac posibile salturile calitative. Spiritul însuşi se
comportă ca un sistem disipativ, guvernat de schimbare, chiar dacă dureroasă.
Dialectica Cruce-Înviere se arată aici implicată[10]. „Spiritul, el însuşi, este neîndoielnic
cea mai mare şi cea mai complexă structură disipativă din univers şi cel mai
mare creator de fluctuaţii (adică dezordine creatoare de noi apariţii). Omul
ţine în mâini germenii unei noi geneze”[11]. Referindu-se la specificitatea Big Bang-ului, Roger
Penrose a dedus de aici apariţia creaţiei ex nihilo, fără a putea trage
însă concluzii şi asupra mecanismului ei ontologic de funcţionare. În acest
context, entropia însăşi a fost văzută ca un element constitutiv al creaţiei ex
nihilo, o caracteristică ce diferenţiază între sensibil şi inteligibil, ca
şi cum entropia ar avea însuşi sensul nimicului. Totuşi, în temeiul afirmaţiilor
patristice făcute în mod răspicat, găsim necesar de precizat faptul că
existenţa sensibilă nu este supusă morţii prin dispoziţia ei originară
prevăzută de Dumnezeu. Din punct de vedere creştin, moartea reprezintă
rezultatul unei alterări a troposului existenţei. Nu-i mai puţin adevărat că
viaţa inteligibilă nu poate cunoaşte o astfel de devenire, întru moarte. Dacă e
să fie raportat la creaţia din nimic, înţelesul entropiei se descoperă mai
degrabă în legătură cu libertatea de care dispune creatura[12]. Conceptul creştin de libertate e substanţial pentru că
structura însăşi a lumii depinde de participarea sau de neparticiparea celor
sensibile la viaţa inteligibilă. Pe de altă parte, vorbim de o libertate dublu
orientată şi, mai mult, acţionând din interior, din locul unde pulsează
entelehia[13].
Geneza, potrivit Sfintei Scripturi, nu
se împacă mai deloc cu aserţiunile cosmologiei moderne, conform cărora viaţa e
o apariţie târzie în univers, în condiţiile în care, pentru a exista, ea
presupune faza morţii, în acord cu acest model de univers. Imensitatea
cosmosului aparent vid de viaţă, această cantitate presantă de existenţă
contrastând cu mica insulă de viaţă de pe planeta Pământ, oferă, la prima
vedere, o imagine puţin încurajatoare pentru un om preocupat să descifreze design-ul
divin în mersul lucrurilor. Obiecţia lui Kant faţă de argumentul existenţei
planului divin ţine să arate că a găsi ordine şi frumuseţe în lucruri
reprezintă doar o proiecţie de sine însuşi a subiectului, prin categoriile prin
care el receptează şi traduce în limbajul său propriu tot ce e în afară[14]. Preocupat de estetica transcendentală, de formă, Kant a
fost, fără doar şi poate, ceva mai puţin atent la devenirea interioară, la
posibilităţile latente ce zac în făptura creată de Dumnezeu, menite a fi
dezvăluite numai unei trăiri duhovniceşti, în contextul unui eveniment practic
de comuniune.
Formal, universul pare a fi, după cum
subliniază şi Nesteruk, o cantitate îngheţată, res extensa, 99 la sută
întindere moartă. Şi totuşi nu putem nega faptul că există miracolul vieţii şi
condiţii infinitezimale satisfăcute ce stau la baza lui; există, de asemenea,
fenomene nerecurente, precum Învierea ce a ridicat lespedea morţii. Intuiţia
individuală, având acces la revelaţia posibilităţii practice de a transcende
legea sub lucrarea Harului dumnezeiesc, e apanajul nous-ului.
Modelul design-ului, s-a
afirmat, susţine ipoteza cosmologiei actuale, opunându-se tentativei de a
încerca o schimbare radicală de paradigmă filosofică, privitoare la originea şi
devenirea creaţiei. Formula design-ului stă la baza unui posibil
compromis între creaţionism şi imanentism, punct din care se justifică lumea în
ea însăşi, în ontologia sa închisă. Nu trebuie uitat însă că lumea este mai
mult decât ceea ce se vede, că raţiunile divine semănate în existenţă exprimă
acte ce suscită răspunsuri inefabile, individuale şi locale, nu numaidecât
colective şi generale. Astfel, individualul şi devenirea lui rămân o provocare
de nesurmontat pentru ştiinţa nedublată de un orizont duhovnicesc.
Raţiune şi credinţă
Teologia creştină, după cum se
apreciază, nu respinge explorarea existenţei cu un mod analitic de abordare.
Totuşi, îi impune acestuia precauţii. Ele circumscriu acea „abilitate a raţiunii de a urma o epistemologie flexibilă a experienţei
divinului”[15], iar o asemenea aptitudine specială îşi are rădăcina în nous.
Din punct de vedere filosofic, mergând pe urmele lui Thomas Torrance, frecvent
citat de Nesteruk, putem vorbi de acele aserţiuni teologice care lucrează cu
concepte în mod esenţial deschise, concepte a căror existenţă nu e constrânsă
de logica acestei lumi şi nici de referinţele închise în rigidul determinism
spaţio-temporal.
Filosofia posibilului inspirată de nous
e deschisă, aşadar, schimbării, creativităţii, imaginării unei alte realităţi,
în primul rând prin abandonarea gândirii orientate spre obiect şi constitutive
de obiectualitate autonomă. Acestei logici separatiste a identităţii i se opune
logica relaţională, înrădăcinată ontologic în realitatea divinului. Sinteza
între filosofie şi teologie, menită să medieze raportul dintre teologie şi
ştiinţă, reclamă o comprehensiune infinită a lucrurilor, a modului prin care
Dumnezeu se face cunoscut şi lucrează în universul creat. Fundamentarea
filosofică atât a ştiinţei, cât şi a biologiei, deşi nu-i identică în cazul
fiecărui termen luat în parte, este totuşi uniformă[16]. Monismul ştiinţific ce reflectă autonomizarea raţiunii,
pe lângă faptul că e dispus să ignore orice consecinţă a interferenţei dintre
creat şi increat, tinde să respingă posibilitatea unei expresii intelectuale,
în ordin cognitiv, a credinţei. Chiar în acest punct, consideră Nesteruk,
filosofiei îi revine rolul de a încerca să exprime, în termeni raţionali,
experienţa dumnezeirii în respectul criteriului apofatic, conform căruia
conceptul niciodată nu poate epuiza adevărul. Pentru că se pune întrebarea:
misterul trăit poate fi el raţionalizat, exprimat? Un lucru e sigur: adăpat la
izvorul apofatic al vieţii, cuvântul capătă noi puteri, îmbrăcat de acum cu haina
de nuntă a accentului mistic şi poetic. Cuvântătorul e tentat să păstreze cu
grijă această stare, dar nu ca urmare a unei slăbiciuni de spirit, ci
dimpotrivă, manifestând aici deplina rigoare cu care el vrea să conserve
realitatea tainei şi încredinţarea puternică a inimii. În mod similar, ne
întâlnim cu judecata unei poeticiene, Marthe Roberts, care afirma, la rândul
ei, adevărul că în poezie, adesea, obscuritatea este expresia cea mai fidelă a
rigorii cu care un spirit înregistrează o realitate greu de captat în cuvânt,
cel puţin în cuvântul cu care omul s-a obişnuit până la tocirea percepţiei lui[17].
Neuroştiinţa ca punte între ştiinţele „tari" şi ştiinţele „slabe"
Până nu demult, obiectul investigărilor
ştiinţifice era împărţit în două clase a priori antagoniste: ştiinţele „tari”, măsurabile, precum fizica, chimia, matematica, biofizica, şi
ştiinţele „slabe”, frecvent ironizate cu aluzie la caracterul lor
nemăsurabil, cum sunt: psihologia, etologia, psihiatria. În unele din aspectele
şi concluziile sale, neuroştiinţa actuală tinde să fie o ştiinţă de graniţă, o
punte între ştiinţele „tari” şi cele numite „slabe”, punând în relaţie măsurabilul cu nemăsurabilul. În lucrarea sa „Megabrain”[18], Michael Hutchison afirma că „studierea creierului este una din ultimele frontiere ale cunoaşterii umane,
şi de o importanţă cu mult mai imediată decât înţelegerea nemărginirii
spaţiului şi a misterelor atomului”. În starea creierului se reflectă
experienţele spirituale, aşa cum a constatat de pildă dr. Lester Fehni, directorul
Institutului de Cercetări de Biofeedback din Princeton[19]. Obiectul îndelungatelor sale cercetări l-a constituit
relaţia dintre activitatea undelor cerebrale şi comportamentul uman, concluzia
fiind că sincronizarea emisferică e legată de un sentiment de uniune, de o
experienţă a integrării globale, atunci când interiorul şi exteriorul, expresia
şi impresia, non-eul şi eul sunt resimţite ca existând în acord, sincronizate
armonios. La rândul ei, neurofizicianul Jerre Levy, de la Universitatea din Chicago,
a văzut valoarea simetriei bilaterale a creierului astfel: „Creierele normale sunt formate pentru a fi sfidate. Ele operează la nivele
optime numai când procesele cognitive sunt de o complexitate suficientă pentru
a activa ambele emisfere ale creierului. Fără îndoială, celebrităţile istoriei
nu aveau capacităţi intelectuale superioare în fiecare emisferă, în schimb erau
capabile să atingă nivele excepţionale de motivaţie emoţională, de capacitate
de atenţie, acolo unde părţile creierului sunt înalt integrate, adică în
sincronism emisferic”[20].
Legătura dintre materie şi viaţă
Argumentele ştiinţifice pentru
biogeneză continuă să fie intens discutate. Savantul francez Jean Rostand
subliniază că extrapolarea datelor prezentului în trecut diferă, posibil, de
misterioasa condiţie primară a vieţii, în care materia însăşi poseda, poate,
proprietăţi azi dispărute, aşa încât „frumoasele
noastre raţionamente şi calcule riscă să treacă pe alături de esenţial”[21].
Simulările biogenetice prin modelele analogice ale aşa-numitelor
coacervate sunt fenomene surprinzătoare care arată aptitudinea materiei de a
simula viaţa, mişcarea organismică şi homeostazia. Coacervatul, un anumit tip
de soluţie coloidală cu straturi separate, poate reproduce analogic unele
procese de manifestare a protobionţilor (forme primitive de viaţă), rezultând,
în anumite condiţii structuri, unele din ele semănând în mod izbitor cu cele
obţinute prin fixarea celulelor. „Coacervatul, deci, nu e un organism
viu, ci numai o tulburătoare potenţialitate sau pre-figurare a unui organism
viu”[22]. Se citează în acest sens formaţiile lui Moravek,
filamente orientate spre lumină, care cresc, îşi menţin direcţia iniţială şi
reacţionează strângându-se brusc la atingere. Prin alte experimente, s-au
obţinut ciuperci şi alge osmotice uimitor de asemănătoare cu prototipurile vii
corespunzătoare. Dumnezeu a creat existenţa în straturi ce se susţin unele pe
altele, ce se in-formează şi îşi răspund reciproc, printr-o misterioasă
conexiune care este şi extrem de incitantă pentru explorarea ştiinţifică.
Misterul vieţii, au putut aprecia unii
cercetători, este mai adânc decât ne putem imagina, restrângându-l la ceea ce
numim îndeobşte şi delimităm a fi materia vie ca un organism constituit. De
pildă, Eugen Macovski a vorbit despre existenţa biostructurilor
ultramicroscopice, înzestrate cu formaţii reticulare, care localizează viaţa,
deşi în mod uzual ele sunt considerate nevii[23]. După cum a precizat şi A. Nesteruk, Dumnezeu Creatorul
este profund diferit faţă de Demiurgul anticilor, cel care, pentru a ordona
lumea, luptă cu o materie preexistentă şi refractară. În viziunea creştină,
fundamentată în Întrupare, materia este un „trup” potenţial, menit să devină templu al Duhului Sfânt. Ea rezonează cu
sufletul şi printr-o presupusă sensibilitate a ei proprie prezentă la nivel
microstructural, aceasta fiind o intuiţie pe care Sf. Dionisie Areopagitul a
fructificat-o atunci când s-a referit la erosul elementelor mai mult decât la
mecanica lor, înţelegând de aici capacitatea lor participativă, primitoare de
logos.
IV. Concluzii
Conștientizarea și depășirea separațiilor din creație
poate fi realizată numai prin recursul la Logosul lui Dumnezeu ce enipostaziază
într-o cuprindere iconică realitatea sensibilă și pe cea inteligibilă, sau raționalitatea umană și pe cea a creației,
făcând posibilă cunoașterea și comunicarea, conferind rațiunii limitatori ai
explicabilității și luminări ce-i deschid orizontul credinței și îi conferă o
consistență participativă intersubiectivă, informată de o intenționalitate
liturgică.
Sunt puține încercările de a aduce la zi dialogul dintre
teologie, filosofie și știință, de a cuprinde domenii atât de eterogene în
matca unui limbaj și a unei viziuni cuprinzătoare, în care punctele critice să
fie decelate și developate ca indicatori ai unor limite structurale sau ai
fundamentelor non-lumești ale vieții universului și cunoașterii umane.
Monografia de față constituie o reușită de excepție prin prisma gândirii
fluente și integratoare, atente la detalii și la specificitatea metodelor de
lucru, dar și la unitatea și integritatea experienței umane ce operează cu
concepte deschise și este ea însăși deschisă participării la cele dumnezeiești.
Florin CARAGIU
[4] A se vedea Alexei Nesteruk, Originea
ne-originară a universului şi evenimentul naşterii: paralele fenomenologice şi
teologice (traducere din limba engleză de Florin Caragiu), revista Sinapsa,
Nr. X, 2011, pp. 21-49.
[6] C. C. Lasswell, A. Asesh, Recurs
la subiect, revista Condiţia umană, Jabalpur, India, Martie 2011, pp.
35-47.
[7] A se vedea Tudor Opriş, Noua
faţă a unor probleme de fiziologie a plantelor, în: Bios. Cele mai pasionante probleme ale lumii vii, vol. 2, Ed. Albatros, 1987, pp. 242-250.
[8] Vezi Călina Mare, Probleme
filosofice principiale ale timpului, în: Introducere în ontologia generală,
Ed. Albatros, 1980, pp. 128-138.
[13] „Husserl
numea entelehia raţiunii raţiunea care încearcă să dezvăluie sensul universului
în perspectiva telos-ului său, atunci când va fi unită cu întregul univers,
adică atunci când, pentru această raţiune, totul va fi în toate"
(A. Nesteruk, Originea ne-originară a universului şi evenimentul naşterii:
paralele fenomenologice şi teologice, revista Sinapsa, Nr. X, 2011, p. 45).
2 comentarii:
Punte între știiță și religie, dialogul despre și spre identitate
În timp, se realizează tot mai lămurit o așteptată sinteză! Dacă am înțeles, la lucrurile întrevăzute, nu de puțini, se adaugă argumente, idei despre acea punte între religie și știință, ajungând până la originea lor, logosul. Demers făcut cu un aparat teoretic el însuși dezvoltându-se conștient de limitele și șansele sale, care a asimilat filozofia și modelele de abordare ale științei la zi, trecând obligatoriu prin ontologie, valori și teoria cunoașterii. Raționalitatea excesivă, inchizitorială a exclus, de exemplu, simbolul din cunoașterea modernă, aceasta a avut efect și în percepția comună curentă.
Personal, caut dizolvarea dialecticii care este răspunzătoare de negație, de NU, de separații antagonice. Am câteva elemente și forme - Dar și formele devin apoi conținut! - Urmăresc balansul între explicit și implicit, continuu și discontinuu, analogic și analitic, obiect și simbol etc. pe care le extaziez trialectic, în sensul inexistenței unei opoziții de esență,dar a unei identități care face posibilă comunicărea spre transfigurare a oricărui binom. La părintele Ghelasie Gheorghe am văzut modele trialectice, de exemplu mișcare, repaus, odihnă (nu opoziția mișcare - nemișcare), astfel avem ex-staza. Încât cunoșterea noastră caută explicit spre implicit, este și caută, să atingă extazia, metanoia la întâlnirea cu Identitatea după chipul căreia suntem făcuți. Dialogul spre și despre identitate.
Mulțumesc pentru intervenție!
Trimiteți un comentariu