sâmbătă, 26 septembrie 2020

Despre întristare (1)

 


Când deprinderile pătimașe intrate în fire prin înstrăinarea de dragostea lui Dumnezeu ni se fac o a doua fire, ca o cămașă de forță rezistentă la înnoire, ne presează din adânc un nelămurit simțământ de ratare existențială, de plafonare drastică a libertății odată cu neputința de a iubi. Chipul nostru acoperit sub crusta păcatelor se cere după Arhechipul dumnezeiesc ce i-a dat ființă.

Răspunsul omului la acest strigăt al conștiinței, ce cheamă la schimbare, poate fi îndoit. Omul poate rezista acestui apel, și atunci, în mod treptat, se instaurează în el o schismă între voință și conștiință, sau între minte și duh, ce duce în mod treptat la paralizarea puterilor sufletului (akedia), asemănătoare unei morți a lui, încă din viață.

Sau poate da curs acestei chemări, conștientizând starea în care se află și chemând pe Dumnezeu în ajutor, să-l izbăvească de această cădere în lanțurile răului existențial, pe care a ajuns să-l guste și fără să-l voiască. Căci nu fac binele pe care îl voiesc, ci răul pe care nu-l voiesc, pe acela îl săvârşesc” (Romani 7, 19).

Despre aceste două moduri de întristare ne vorbește Sfântul Apostol Pavel, când arată că “înstristarea după Dumnezeu aduce pocăinţă spre mântuire, fără părere de rău; iar întristarea lumii aduce moarte” (II Cor. 7, 10)..

Cugetul lumesc sau pătimaș induce o profundă nefericire, pentru că obiectul dorinței sale e iluzoriu, îi scapă continuu printre degete și alergarea după el îi consumă puterile sufletului, moartea iminentă fiind asemenea capătului unei străzi înfundate, ce-i spulberă pretențiile deșarte de a fi asemenea unui dumnezeu fără de Dumnezeu.

De aceea nefericita întristare e radiația de fond a oricărui păcat ce ne îndepărtează de plinătatea iubirii lui Dumnezeu, golindu-ne pe dinăuntru. Reprimând strigătul iubirii negate, această patimă este însoțită, ca un reflux, de regretul că iluzia auto-îndumnezeirii făurită de omul căzut nu se poate realiza și, mai mult, de o continuă suferință, de care acesta nu se poate elibera prin propriile puteri.

Remediul ei este fericita întristare, a conștientizării stării proprii unită cu dorul după Dumnezeu, ce ne întoarce cu fața spre El și ne face primitori ai harului dumnezeiesc. Așa, lucrând Hristos în noi cele spre mântuire, căpătăm putere și bucurie de a umbla întru înnoirea vieții (Romani 6, 4), în orizontul infinit al libertății deschis de iubirea Sfintei Treimi.

Florin Caragiu


Niciun comentariu: