Risipind atenția în toate direcțiile spre a plăcea oamenilor, slava deșartă
ne face insensibili la mișcările conștiinței și lipsiți de raza ei călăuzitoare
ce face să rodească dragostea, smerenia și discernământul. Această patimă e calul troian care, primit fiind înăuntru de paznicul
inimii care este mintea, face o breșă în cetatea virtuților, prin care năvălesc vrăjmașii și o cuceresc.
Astfel, ne întoarce privirea de la dragostea de Dumnezeu și de oameni spre
un sine făcut idol, fiind chiar viermele din miezul mărului din care, gustând, privirea lui
Adam s-a abătut de la cunoașterea în lumina harului și a cunoscut stricăciunea.
Așa generează în om iluzia autoîndumnezeirii, printr-o cunoștință în care
binele este amestecat cu răul și care e înstrăinată de dragostea divină.
Slava deșartă strecoară în orice virtute nepăzită de smerenie germenii
fățărniciei, împiedicând apropierea lăuntrică a împărăției lui Dumnezeu prin pocăință
sau schimbarea minții (metanoia). Ea este tronul pe care și-l făurește mândria
în amăgirea sa că poate fi asemenea lui Dumnezeu fără Dumnezeu.
Remediul acestei patimi este închinarea către Dumnezeu și slujirea smerită prin
faptele dragostei, săvârșite cu credință. Slava deșartă, dimpotrivă, este
închinare la demoni. “Domnului Dumnezeului tău să te închini și Lui singur să-i
slujești”, răspunde Mântuitorul la ispita diavolului, care “I-a
arătat toate împărăţiile lumii şi slava lor”, spunându-i că i le va da, dacă va
cădea înaintea sa și se va închina lui (Matei 4, 8). Micșorându-se pe
sine să facă loc în sine lucrării lui Dumnezeu, cel smerit e înălțat în cerul
dragostei divine. Mărindu-se, însă, pe sine, robul slavei deșarte cade din har,
dus în ispită de o lumină înșelătoare, sub înrâurirea căreia omul, simțindu-și instinctiv
găunoșenia, capătă deprinderea ascunderii de Dumnezeu.
Slava deșartă ne face orbi la suferința celuilalt. Zâmbetul ei fals nu
încălzește pe nimeni. Face binele doar de ochii lumii. Ca să dea bine, să se
împăuneze cu el. Îl trâmbițează peste tot, poftind laudele. Nu suportă criticile, fie și constructive, cu
atât mai mult ocările. Când nu primim recunoaștere la măsura imaginată ne
aruncă în întristare sau chiar deznădejde. Faptul că darurile sunt împărțite o
nemulțumește, i se pare că toate i se cuvin și împinge la bârfă, clevetire, invidie
față de cei mai bun decât ea, în loc să se folosească de darul lor spre propria
sporire duhovnicească.
Un alt remediu al ei este amintirea păcatelor (nu ca autoflagelare, ci în
modul pocăinței bucuroase, întoarse cu fața spre viitor, ne spune părintele
Ghelasie de la Frăsinei) unită cu gestul de închinare și invocarea milostivirii
lui Dumnezeu și acoperământului Preacuratei Sale Maici.
Căutând o punere în lumină cât mai favorabilă a omului vechi, netransfigurat,
slava deșartă oferă surogate de virtuți, odată cu justificări ale patimilor ce
colcăie sub o aparență fastuoasă. Înăbușind omul nou menit se nască în noi, are
spiritul lui Cain ascuns sub travestiul înfățișării lui Abel. Părerea de sine
și îndreptățirea de sine sunt gărzile ei de corp.
În afară lăudându-se și trufindu-se, înăuntru e totuși plină de spaimă în
fața morții, presimțind nelămurit demascarea inevitabilă la dreapta Judecată,
în priveliștea lumii. Căci subminând toate virtuțile în ascuns, ne face străini
de ființa lor, care este dragostea lui Hristos ce caută să se întrupeze în noi.
Luminoasă la arătare, slava deșartă ne face orbi la chenoza iubitoare a lui
Dumnezeu și ne împiedică s-o urmăm prin dragoste nefățarnică și dăruire de sine
necondiționată. Ea e ca o gaură neagră ce absoarbe energiile celor din jur spre mărirea
de sine, în loc să le dăruiască pe ale sale spre sporirea în bine și luminarea chipului celorlalți.
Are două fețe, una cosmetizată, ce mimează binele în absența împărtășirii cu el, cealaltă bolnavă și desfigurată, ce se ferește de ochii pătrunzători ai dragostei care vede pe cele ascunse. Străină de firescul creat bun, se ascunde înăuntru unei normalități în care neghina răului este amestecată cu grâul binelui, înăbușindu-l. Bazându-și tacticile pe minciună și disimulare, slava deșartă alungă din noi Duhul Adevărului ce ne descoperă așa cum suntem. Iar lipsindu-ne de mângâierea Lui, ni se face o adevărată urâciune a pustiirii sufletești.
Florin Caragiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu