duminică, 13 septembrie 2020

Rugăciunea iconică. Un exemplu din viețile sfinților

 

Sfântul Antonie cel Mare

Monahismul a fost de la apariția sa un apărător și păstrător al Sfintei Tradiții de cugetare și viețuire ascetică creștină, urmând chemării lui Hristos la desăvârșire: „Dacă voieşti să fii desăvârşit, du-te, vinde averea ta, dă-o săracilor şi vei avea comoară în cer; după aceea, vino şi urmează-Mi” (Matei 19, 21). Retrăgându-se în pustie pentru adâncirea vieții lor în unirea cu Dumnezeu prin rugăciune și nevoințe, monahii au practicat rugăciunea isihastă a inimii, prin pomenirea deasă a numelui lui Iisus.

Nu trebuie să uităm, însă, de chemarea lui Iisus la desăvârșire, adresată tuturor: „Fiţi, dar, voi desăvârşiţi, precum Tatăl vostru Cel ceresc desăvârşit este” (Matei, 5, 48). De asemenea, Sfântul Apostol Pavel îndeamnă pe primii creștini, trăitori în lume: „Rugați-vă neîncetat!” (I Tesaloniceni 5, 17).

Ocupația, grijile, activitățile și  îndatoririle zilnice fac, însă, să pară irealizabilă împlinirea unei rugăciuni îndelungate, săvârșite în singurătate, pentru omul din lume. Cu toate acestea, există un mod al rugăciunii cu toată ființa adunată într-un gest iconic de dăruire și smerenie, care pe unii oameni din lume i-a ridicat la măsura desăvârșirii. Tradiția isihastă carpatină a numit-o rugăciune iconică, a stării față către față cu Dumnezeu, în închinare, cu conștiința filială a prezenței iubitoare dumnezeiești.

Există un exemplu în viețile sfinților, ce arată rugăciunea iconică adaptată omului din lume, care poate deveni, prin dragoste, puritate, dăruire și smerenie, model duhovnicesc chiar și pentru un monah sfânt. Rugându-se lui Dumnezeu, Sfântul Antonie cel Mare a fost trimis prin descoperire la un curelar din Alexandria. Acesta era căsătorit, cu copii plecați la casele lor, trăind în nădejdea mântuirii, în curăție și viață duhovnicească împreună cu soția sa. Ceea ce câștiga din munca sa împărțea în trei părţi. O parte o dădea săracilor, o parte bisericii şi restul pentru nevoile lor zilnice.

Mirat, sfântul Antonie l-a întrebat ce altă lucrare mai are. Curelarul a răspuns că nu face nimic altceva, decât că iese în fiecare seară pe veranda casei, privește spre oraş şi își spune că toți vor afla mântuirea, afară de sine. Atunci a înțeles Sfântul Antonie că, prin smerenia sa, cizmarul fusese ridicat deasupra nevoințelor sale pustnicești, dobândind acea rugăciune cu toată ființa, concentrată în fiecare gest, ce așază pe om înaintea lui Dumnezeu, față către față...

Florin Caragiu


Niciun comentariu: