sâmbătă, 5 septembrie 2020

Prezența discretă

 


“Tu însă, când te rogi, intră în cămara ta şi, închizând uşa, roagă-te Tatălui tău, Care este în ascuns, şi Tatăl tău, Care vede în ascuns, îţi va răsplăti ţie” (Matei 6, 6). Rugăciunea de taină, discretă este cheia schimbării la față a persoanei și lumii. La fel, în mijlocul lumii, prezența discretă în gest iconic, care este acea stare de spirit a întregii ființe ce trăiește cu conștiința stării descoperite înaintea lui Dumnezeu.

Logica afirmării de sine în detrimentul comuniunii este adânc înrădăcinată în reflexele noastre biologice, în memorialul moștenit genetic de la înaintași și dobândit prin păcatele noastre. Mântuitorul răstoarnă tarabele acestei logici antagoniste a lumii căzute, când vorbește despre o logicü a smereniei, căci, “oricine se înalţă pe sine se va smeri, iar cel ce se smereşte pe sine se va înălţa” (Luca 14, 11).

Sfântul Apostol Pavel mărturisește despre același mod chenotic al dragostei, când spune: “Nu faceţi nimic din duh de ceartă, nici din slavă deşartă, ci cu smerenie unul pe altul socotească-l mai de cinste decât el însuşi” (Filipeni 2, 3). Trecerea la acest tropos necontrar, perihoretic al ființării este taina înnoirii noastre, căci Domnul Însuși va schimba la înfățișare cu dumnezeiască putere trupul discret al smereniei noastre, “ca să fie asemenea trupului slavei Sale” (Filipeni 3, 21).

Îmbrăcând veșmântul de basm al smereniei (Coloseni 3, 12), te faci nevăzut puterilor vrăjmașe și afli harul (Petru 5, 5), puterea lui Dumnezeu ce se desăvârşeşte în slăbiciunea firii noastre (II Corinteni 12, 6). Prezența discretă ne face, astfel, primitori ai eshatologiei discrete, inaugurate de Hristos în Trupul Lui cel înviat. 

Florin Caragiu


Niciun comentariu: