Să lăsăm poezia să vorbească: „dragostea e ceva în care
tu însuţi eşti purtat/ fără să uiţi de vreo fiinţă, pentru că simţi tot mai
mult că eşti iubit/ deopotrivă cu ele – aici
se stinge durerea ta într-una liniştită,/ care
nu te mai chinuie – şi e ca o îmbrăcare în Cineva care şterge/ cu o gumă moale distanţele”.
Dragostea pune în criză un mod de viaţă şi face asta recunoscând şi actualizând
filiaţia sa în Dumnezeu. Cunoscându-L, provocarea ei lăuntrică este să se
extindă la toate fiinţele, iar verificarea ei are loc în situaţiile concrete de
viaţă. Dragostea scoate fiecare fiinţă din ceaţa generalităţii, a reprezentării
abstracte, şi îi trăieşte unicitatea.
Lăsându-se mişcată de Duhul Sfânt, dragostea ajunge să
fie un ritual neîntrerupt al naşterii celuilalt şi al întrupării sinelui
propriu în celălalt. Prin acest ritual, noi înşine renaştem ca personalitate.
Altfel, dacă dragostea moare în noi, viaţa noastră capătă paloarea morţii. Cu
adevărat, după cum remarcă Gabriel Garcia Marquez, nu înaintarea în vârstă este
cea care istoveşte dragostea, ci slăbirea dragostei imprimă simţământul
îmbătrânirii.
„Dacă îţi cere cineva haina, dă-i şi cămaşa. Dacă îţi
cere să mergi cu el o milă, mergi două”. Dragostea ne hărăzeşte acel surplus de
disponibilitate în răspunsul nostru la chemarea celuilalt. Astfel, faptele
dragostei nu se epuizează în satisfacerea necesităţii, ci o transcend,
revărsându-se dincolo de ea.
Dragostea este, ea însăşi, acel surplus de viaţă ce ne
susţine cu tăria sa atunci când simţim pe umerii noştri toată greutatea
neputinţelor, părăsirii, martiriului, sfârşelii ultime: „uneori totu-i prea mult:/ pui capul pe pernă, îţi urmăreşti gândul:/ până
s-ajungă la capăt, dispare.// pe
perete stă scrijelit un cuvânt: iubire./ cel mai vechi şi
neînsemnat, mai slab auzit,/ mai evitat şi lepădat cuvânt/ din cele de sub
soare.// chiar dacă-l pronunţă cineva, o face/ în felul în care s-ar dezice de el, ruşinat./ dar
ţie tocmai asta îţi trebuie.// pentru că tu însuţi stai, neînsemnat şi uzat şi
gol/ în faţa judecăţii pe care singur ţi-o dai – / şi el e singurul care te apără”.
„Eu
sunt Calea, Adevărul şi Viaţa”. Asemeni lui Dumnezeu întrupat, dragostea este
calea, o cale nesfârşită, pentru că înaintează în Dumnezeu cel nemărginit. Este
o cale pentru că nu desemnează un oarecare capăt de drum, ci oriunde ajunge
deschide noi începuturi. Călătorind pe ea, ni se descoperă priveliştile
negrăite ale cerului nou şi pământului nou. Mai mult, noi înşine, suflet şi
trup, ajungem „cer nou şi pământ nou”, încât calea înaintează în noi pe măsură
ce noi înaintăm în ea.
Dragostea
este adevărul vieţii. Dacă minciuna distorsionează chipul existenţei, adevărul
îl oglindeşte şi îl luminează. Dragostea este adevăr pentru că la orice măsură
şi în orice situaţie ea oglindeşte şi pune în lumină iubirea lui Hristos, a
Logosului dumnezeiesc întrupat, cel ce dă chip făpturilor create. Şi astfel
dragostea se face icoană a realităţii transfigurate, în care recunoaştem
aspiraţiile cele mai profunde ale vieţii create. Orice eclipsă de dragoste ne
întunecă sinele şi strâmbă o dată cu trăsăturile noastre trăsăturile realităţii
percepute. Căci adevărul lucrurilor este în nedespărţită legătură cu modul
nostru de a participa la realitate, iar dragostea este tonifiantul ce
stimulează în cel mai fericit chip această participare. Ştiinţa însăşi a
remarcat în modul de structurare al materiei o schimbare sub acţiunea
dragostei.
Dragostea
este viaţa. Viaţa însăşi înseamnă participare şi dialog. Dacă existenţa noastră
curge spre moarte şi, astfel, cumva, prin tendinţa ei entropică, tinde spre un
deficit de participare, dragostea acţionează anti-entropic, sporind
intensitatea şi, desigur, calitatea participării. Dragostea poate fi, astfel, numită
„viul vieţii”, întrucât fără ea absentăm din noi înşine şi disponibilitatea spre dialog
se diminuează drastic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu