Desigur, realitatea „presează” în direcţia concretizării dragostei, a
coborârii ei cu picioarele pe pământ, a întrupării ei în situaţii de viaţă.
Căci, oare, dragostea care nu se întrupează, care refuză sau amână la infinit
întruparea, nu acumulează ea oboseală, nu riscă să-şi dea la iveală lipsa de
adâncime, funcţionând ca o mască pe o înfăţişare ce exprimă opusul ei? Nu riscă
această făţărire sub chipul dragostei să dezvolte mai degrabă o lege a
respingerii universale, decât o forţă de atracţie care să anime familiaritatea
şi comunicarea între fiinţe, lucruri, cuvinte, pe temeiul vieţii care respiră
în ele, a iubirii aşezate cu faţa spre ele?
Oare atât de răspânditele reacţii cinice sau cel puţin sceptice la adresa
religiei sau credinţei nu au în substrat tocmai o profundă dezamăgire vizavi de
inaderenţa discursului despre dragoste la limbajul faptelor, vizavi de ratarea
întrupării ce caracterizează eşecul cuvintelor de a se alipi la Cuvântul şi a
se umple de puterea Lui?
Conştientizăm noi riscul de a vorbi despre dragoste în absenţa ei? Şi
totuşi, tocmai pentru că dragostea deconstruieşte logica prestigiosului, a
ideii căreia să i se sacrifice unicitatea, concretul, nu trebuie să disperăm.
Prezenţa actuală a dragostei necesită oare un uriaş eşafodaj din vârful căreia
să ni se arate, impunându-ni-se? „Eu stau la uşă şi bat”. Un simplu gest de
deschidere şi răspuns face ca ea însăşi să intre şi să vorbească în noi. Ce
altceva înseamnă să iubim cu iubirea cu care Hristos ne iubeşte, decât ca El
să-şi reverse iubirea din noi, atunci când dispare blocajul dat de reacţiile
noastre de apărare, de rezistenţa pe care i-o opunem, de autosuficienţa ce
aşterne un strat greu penetrabil de absenţă peste orice prezenţă? E uimitor ce
pondere poate să capete un gest cât se poate de obişnuit, aparent
nesemnificativ, pentru sesizarea acestei taine a iubirii! Acest lucru nu ne
spune, oare, mult, despre firescul ce caracterizează în chip distinctiv
iubirea?
Este, însă, suficient un pas pentru ca iubirea nu numai să-şi confirme
prezenţa, ci să rămână în noi? Într-adevăr, nu. Aşa cum un simplu gest concret
de deschidere şi răspuns o poate aduce, printr-un anume har începător, în
deschisul conştiinţei, tot un simplu gest, de această dată cu încărcătură de
închidere şi refuz, o poate din nou ascunde, şi, ceea ce e mai dramatic,
uitarea ei poate deveni cu timpul atât de cronică încât se întâmplă să ajungi
să trăieşti ca şi cum n-ai fi întâlnit-o niciodată, ca şi cum recunoaşterea ei
ar însemna de acum înainte, pentru tine, o naivitate, o amăgire, o iluzie, ba
chiar mai mult, ca şi cum ai fi de acum înainte imun la orice apeluri din
partea ei.
De aceea continuitatea gestului de deschidere în aplicaţiile sale cele mai
concrete este esenţială pentru ca iubirea să-şi facă cunoscută şi recunoscută
prezenţa până la a deveni familiară, până a prezentifica ea eul nostru cel mai
profund, dezbărat de obişnuinţele vechi care-l fac surd şi mut în faţa
invitaţiei la dragoste care este aducerea noastră la fiinţă.
Care este cel mai important lucru în tinderea spre a realiza această
continuitate? Cum să nu ne resemnăm în faţa propriilor eşecuri de zi cu zi? Cum
să facem ca „tristeţea întipărită în inimă de păcatul faţă de dragoste”, care,
după cum spune Sfântul Isaac Sirul, „e mai ascuţită decât orice chin”[1],
să nu ne tragă în ţinutul dezolant al deznădejdii? Ne foloseşte să amorţim
această durere trecând-o prin morişca relativizărilor? „Dacă Îl cauţi pe
Dumnezeu, întoarce-te cu faţa spre El şi Îl vei afla”, spune părintele
Ghelasie. Tot astfel, dacă te întorci cu faţa spre dragoste o vei găsi
disponibilă. Acest gest iconic de reaşezare dinamică în orizontul iubirii, de
întoarcere neobosită cu faţa spre ea, în toiul zilnicelor rătăciri sau căderi, nu
este el oare substanţa pocăinţei, a metanoiei, a schimbării minţii ce sesizează
şi pregustă apropierea împărăţiei cerurilor?
Şi totuşi, de ce înţelepciunea lui Dumnezeu, Cel ce este în Sine Iubire, apare
ca „nebunie în faţa lumii”, cum spune sfântul Apostol Pavel? Într-adevăr, sunt
cutremurătoare evidenţele unui conflict care caracterizează modul de a fi al
fiinţelor vii, cum remarcă Alfred Kastler, referindu-se la viaţa „bazată pe
omorârea altor fiinţe, al căror scop era de asemenea viaţa”, ceea ce el numeşte
„pluralitatea şi conflictul finalităţilor”[2].
Kastler resimte aici un „cumplit semn de întrebare” vizavi de prezenţa în toate
acestea a Dumnezeului dragostei.
Nu este, oare, nevoie să suspenzi pentru o clipă evidenţele sau cel puţin
să le dezamorsezi, ridicându-le în alt plan pentru a putea să păstrezi în vizor
dragostea? Şi totuşi, atrage atenţia Albert Schweitzer, „ne aflăm pe calea
adevărului atunci când resimţim conflictele din ce în ce mai adânc”[3].
Cum poate fi înţeles acest lucru fără să aducă atingere credinţei, cea care
afirmă viaţa prin însăşi Viaţa lui Dumnezeu Celui slăvit în Treime, Care prin
excelenţă este Iubire? Părintele Ghelasie vorbeşte despre o vedere dublă asupra
lumii. Se întrevăd, suprapuse, dar neamestecate, două logici existenţiale, care
caracterizează, respectiv, condiţia de afirmare a vieţii pe baza comuniunii de
viaţă şi condiţia de afirmare a vieţii pe baza conflictului. Ele se desfăşoară
concomitent în fiecare formă de viaţă. Par inseparabile, cel puţin pe plan
biologic şi în starea actuală de lucruri.
Şi totuşi, dragostea este cea care desparte apele. Prin însăşi existenţa ei
în care conflictul se mută treptat la nivelul reprezentării, ajungând să fie
doar contemplat – şi cu o acuitate sporită –
în pomul cunoştinţei fără a mai fi rupt şi consumat după o logică a
experienţei desolidarizate de conştiinţă, iubirea indică prin ea însăşi posibilul unei
transfigurări a lumii în direcţia unei vieţi în care tot mai mult condiţia
conflictuală se potenţializează, iar cea comunională se actualizează. Iar acest
lucru se întâmplă nu numai în ce priveşte conştiinţa umană. Se ştie deja că
dinamismul iubirii umane poate înrâuri toate formele de viaţă, care răspund în
felul lor, aşezându-se pe direcţia acestui influx de dragoste.
„Dacă nu am dragoste, nimic nu am”, ne spune Apostolul Pavel. Însă este
dragostea ceva anume? Se epuizează ea în obiectivările ei? Sau este un rod al
eshatonului arcuit peste istorie?
Trebuie însă s-o spunem tranşant: o imaginare a existenţei reînnoite
mişcate de dragoste nu se poate juxtapune cu condiţia actuală a creaţiei, aşa
cum o cunoaştem, cu alte cuvinte, nu poate fi gândită în continuitate cu ea. Contemplarea
mistică şi imaginaţia artistică surprind şi anticipează, poate, mai bine nevoia
de prefacere radicală a spaţiului şi timpului şi în genere a unui mod de a fi
al existenţei în întregul său. Cu puterea lor anticipativă, ele întrezăresc nevoia
naturii de dezbrăcare din cămaşa de forţă a legilor deterministe
constrângătoare, spre a urma empatic transfigurării sufletului ce cunoaşte
libertatea în Dumnezeu. Limbajul folosit pentru a descrie acest posibil alt mod
de a fi fructifică o anume familiaritate a cuvintelor între ele proprie unei
lumi mişcate de dragoste. Cuvintele se dăruiesc chenotic unul altuia, îşi
întrepătrund sensurile, comunicându-şi însuşirile, modelând timpul şi spaţiul,
comunicând la distanţă şi răsturnând perspectiva unei lumi în care carnea
rezistă duhului.
Oare limbajul teologic nu este el menit să deschidă uşa realităţii învierii
lui Hristos spre a pătrunde în camera gândirii actuale măcar un fir de aer
proaspăt din atmosfera veşniciei? Nu este, oare, de folos să urmărim felul cum ia
chip acest limbaj atunci când face corp comun cu o trăire mistică şi o
înţelegere în profunzime a vieţii, cum poate dezvolta el familii de cuvinte şi
înţelesuri, spre a deveni un câmp al interacţiilor ce slujesc venirii la
apariţie a dragostei?
Oare aceste cuvinte nu se cuprind reciproc, nu se încarcă ele de memoria
alăturărilor semnificative, nu-şi enipostaziază, nu-şi asumă reciproc înţelesurile,
făcând să reverbereze prin comunicarea însuşirilor o taină unică şi o
strălucire inefabilă a conştiinţei? O continuă transfuzie de sens are loc între
cuvintele ce alcătuiesc un text poetic sau mistic, şi acest lucru face ca
limbajul poetic sau mistic să genereze prin ciocnirile între cuvinte particule ale
unei noi realităţi, surprinzându-le în expresie urma. Sau, altfel, cuvintele
apar vii, asemenea celulelor unui trup în mişcare, care-şi transmit unele
altora putere de viaţă, şi astfel întreg ansamblul lor apare ca un trup viu unificat
prin (in)suflarea
ce-l animă.
3 comentarii:
Buna ziua.As vrea sa imi procur cartea Pr.Dan Popovici, Marea Tacere...pe care ati promovat-o pe site-ul dv...ma puteti ajuta, va rog
Buna ziua! Se poate conanda la libraria Sophia, a se vedea linkul de mai jos
http://www.librariasophia.ro/carti-Marea-Tacere-Popovici-Dan-pr-so-11110.html
toate cele bune!
Multumesc din suflet
Trimiteți un comentariu