duminică, 14 august 2016

Frumusețea lucrurilor ultime (49)


Câteva cuvinte despre sindromul babilonismului și cel al golemismului în cunoaștere. Unilateralitatea unei abordări de ridicare a edificiului cunoașterii poate avea ca efect la distanță zădărnicirea efortului uman. Până și o încercare de înălțare spre Dumnezeu făcută prin ignorarea relației spiritului cu trupul, cu natura, cu semenii intră în același registru al unei alcătuiri pe verticală căreia îi lipsesc încheieturile, structura de rezistență intersubiectivă și relațională în sens general, care să permită extinderea pe înălțime stabilă a unor participări și înțelegeri.
În creștinism, tentația babilonismului este depășită prin recursul la Hristos, Logosul întrupat, Cel ce poate face din elemente aparent disparate, împrăștiate, din câmpul creației și al cunoașterii „un singur trup”.
Orice ascensiune nedublată de chenoză își ratează ținta. Transfuzia de viață dumnezeiască primită prin alipirea la Trupul lui Hristos susține disponibilitatea spre chenoză și comuniune, care implică integrarea elementului inferior, asumarea lui în concepția ascensiunii în orizontul divin. Acest lucru evită scindarea de sine (pe axa spirit-materie) sau a creației în ansamblul ei (pe axa spirit-natură) și permite o întemeiere stabilă a termenilor vieții create în taina cuprinzătoare a chipului dumnezeiesc, ce atrage iconomic mișcarea creației integrale spre Dumnezeu.
Știința actuală a simțit la rândul ei nevoia să depășească tentația babilonismului prin dezvoltarea fără precedent a abordărilor interdisciplinare, care au făcut posibilă o înaintare în cunoaștere, depășirea unui plafon impus de unilateralitatea unui unghi de vedere, a unei metode, a unui sector al cunoașterii.
Dacă tentația babilonismului stă în autonomizarea unei părți socotite superioare față de cele inferioare ei, invers, tentația golemismului stă în autonomizarea unei părți considerate de regulă inferioare  (d.ex., câmpul sensibil, natura, materia) față de cele superioare ei (câmpul inteligibil, conștiința, spiritul), sau în considerarea  celor din urmă ca epifenomene ale primeia. O expresie a căderii în această tentație o reprezintă materialismul și naturalismul, în diversele lor variante.
În concepția creștină, raportarea la Hristos, Logosul divin întrupat, face irelevantă o asemenea dezvoltare a unui membru al realității create în detrimentul unui altuia, sau o reducere a unui termen la altul, dat fiind că în ele respiră același Logos fondator ce le orientează în direcția comuniunii și a împărtășirii dumnezeiești, a unei concorporalități mistice împlinite în taina Trupului lui Hristos, în care fiecare membru al realității are o relevanță iconică ireductibilă.
În sens creștin, Dumnezeu a creat lumea ca pe un organism viu, în care fiecare parte are vitală nevoie spre a se împlini de viața celorlalte, și toate împreună de transfuzia de viață divină a harului Sfintei Treimi.

Florin Caragiu




Niciun comentariu: