marți, 23 august 2016

Frumusețea lucrurilor ultime (65)




De multe ori, atunci când simțim că pierdem pământul de sub picioare intrăm îndată în panică și curând ne trezim dați peste cap de întâmplările vieții. Un bun exercițiu pentru a face față unor asemenea presiuni fără a-ți pierde cumpătul îl constituie deprinderea unor activități prin care îți însușești capacitatea de a-ți menține echilibrul și înaintarea în condițiile unui mediu lipsit de fermitatea unui suport sigur, și mă gândesc aici în primul rând la înot.
Trebuie să-ți folosești în mod coordonat toate membrele trupului pentu a-ți păstra echilibrul în apă, la fel cum, mai general, pentru a-ți păstra echilibrul în viață ai nevoie să-ți întrebuințezi în mod coordonat trupul, sufletul și duhul, primind în conștiința ta și urmând iluminările harului divin.
Înotul ne mai învață o lecție de primă însemnătate. Să înfrângi rezistența apei nu prin forță brută, ci prin mlădierea mișcărilor trupești și acordarea lor la extinderea minții și la adierile harului. Esența tehnicii stă tocmai în acordul fin realizat între trup, minte, suflet și duh, continuat în folosirea instrumentului ce devine ca o prelungire a trupului, pliat aproape organic pe intenționalitatea simfonică a medierii omului între creație și Dumnezeu. Este ca o prefigurare a modului în care, după înviere, în universul eshatologic se va realiza acordul fin între spirit, trup și natură, în icoana filiației logosice.
În icoana Pogorârii la iad” vedem cum dreapta lui Adam, pasivă, inertă, este apucată și trasă cu putere dumnezeiască de Hristos cel înviat, în timp ce mâna stângă arată activ și expresiv spre Mântuitorul. Prima mână închipuie neputința  salvării autonome (la om învierea este cu neputință), nevoia de ajutor dumnezeiesc pentru a trece pragul dintre moarte și viața veșnică (cele cu neputință la om sunt cu putință la Dumnezeu). Cea de-a doua mână închipuie aplecarea voii omului, intenția sa de unire cu voia dumnezeiască, ca o condiție de posibilitate a actualizării libertății sale în direcția mântuirii, a unirii intenționale și, prin harul Duhului Sfânt, actuale cu Dumnezeu, ca participare la taina învierii lui Hristos.  

Florin Caragiu


Niciun comentariu: