Așezarea
ființei umane ce face posibilă o asemenea consistență a dragostei de Dumnezeu
și de oameni ce copleșește frica de moarte și egoismul caracteristic stării de
cădere nu este de cele mai multe ori un fapt apărut brusc, dintr-o fericită
întâmplare, ci e urmarea unei familiarizări îndelungate cu viața dumnezeiască,
consecința (supra-)firească a deprinderii gustului împărtășirii cu cele
dumnezeiești.
Astfel,
Botezul e acea tainică îmbrăcare în Hristos ce înnoiește firea și îi
redăruiește potențele îndumnezeirii, este acea șansă ce ne este dăruită de a ne
face locaș și altar al Sfintei Treimi, pentru a împlini în ultimă instanță
așteptarea întregii creații de a fi transfigurată prin liturghisirea omului. Și
chiar dacă mai păcătuim după Botez, pecetea Botezului rămâne pe ființa noastră
ca o urmă neștearsă care ne face să resimțim mai profund arsura cauzată de
păcat și dorul după Dumnezeu ce ne poate, el, întoarce până și din cele mai
mari rătăciri.
Taina
Sfintei Mirungeri este, la rândul ei, cea prin care primim pecetea darului
Sfântului Duh, ce ne călăuzește în chip nevăzut pe tot parcursul existenței,
făcându-ne simțirea înțelegătoare și înțelegerea simțitoare, susținându-ne în
miezul celor mai grele încercări ale existenței, întorcându-ne cu fața spre Hristos
și sădind în noi conștiința filială în raport cu Tatăl Ceresc.
Taina
Pocăinței sau Mărturisirii ne deschide cerurile, cu alte cuvinte ne face să
realizăm cât de nedespărțite sunt pentru mântuirea noastră dragostea de
Dumnezeu și cea de aproapele, însăși curățirea și dezlegarea ființei noastră de
păcate având loc prin lucrarea dumnezeiască trecută printr-un om, preot și
duhovnic. Simțământul ușurării ființei de după spovedanie e o simțire sporită a
prezenței lui Dumnezeu ce susține pe mai departe ființa și voința umană în
toate încercările vieții, oferindu-i o altă savoare a vieții, ce ajunge să
eclipseze îndulcirea cu păcatele, și să descopere în ultimă instanță
amărăciunea înstrăinării de Dumnezeu.
Taina
Sfântului Maslu este taina prin care primim în ființa noastră lucrarea
vindecătoare a lui Dumnezeu, atât în ce privește sufletul, cât și trupul.
Taina
Preoției este taina prin care Dumnezeu ne arată cât de mult îl iubește pe om,
încât dorește ca însăși lucrarea lui de sfințire a lumii să fie săvârșită și
Trupul lui Hristos însuși să se clădească prin liturghisirea unor oameni, a
preoților ce primesc putere de Sus ca să săvârșească Tainele dumnezeiești. În
fapt, Biserica întreagă e liturghisitoare a Tainelor, dar preotul este investit
cu acest dar mai presus de fire de a chema revărsarea harului lui Dumnezeu prin
Sfintele Taine ale Bisericii și a ne sta înainte ca o făclie ce ne luminează
conștiința propriei meniri.
Taina
Nunții este taina unirii între un bărbat și o femeie ce se fac biserică a
nașterii chipului lui Dumnezeu în lume.
Taina
Sfintei Euharistii sau Împărtășiri este cea a alipirii noastre la Trupul lui
Hristos cel înviat, este pregustarea învierii noastre întru veșnicia pururea
fericită a Împărăției lui Dumnezeu. Este Taina prin care Sfânta Treime își face
sălaș în noi. Simțirea acestei prezențe neprețuite e tăria neclătinată de păcat
și de moarte, pe care primind-o în ființa noastră, realizăm cu adevărat
valoarea vieții noastre, ce stă în posibilitatea rodirii chipului ce ne-a fost
dat.
Puterea
de a trece prin martiriu au avut-o așadar sfinții nu doar pe baza unei
convingeri asumate și nestrămutate, ci în primul rând ca pe expresia simțirii participării
la condiția Trupului Înviat al lui Hristos, expresia prezenței și a dragostei lui
Dumnezeu pentru care viața aceasta pământească nu mai poate rămâne un scop în
sine, ci e chemată la desăvârșire în ambianța harului divin.
Florin
Caragiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu