Cartea lui
Iona ne vorbește despre importanța urmării propriei meniri și despre valoarea
pocăinței. În centrul acestui text stă în mod surprinzător „schimbarea
minții” (metanoia) lui Dumnezeu ca răspuns la
pocăința omului. Iona intuiește această posibilitate și fuge de riscul unei proorociri care are șansa să apară
ca una falsă tocmai prin anularea ei ca urmare a revărsării milostivirii
divine. Însă iconomia divină îl ocrotește și-l poartă chiar și în pântecele
unei balene spre împlinirea misiunii încredințate. Și lucrul de care se temea
Iona se împlinește: adânca pocăință a locuitorilor cetății amenințate cu
pieirea atrage după sine schimbarea hotărârii lui Dumnezeu. E uimitor cum
cuvântul aparent imuabil al lui Dumnezeu cuprins într-o proorocie poate fi
deturnat de pocăința umană. Vedem aici în modul cel mai clar inexistența unui
destin imuabil, de forma unei legi inflexibile, câtă vreme avem un Dumnezeu în
Persoană care stă la baza legilor creației. Iona apoi se revoltă în fața
aparentei injustiții căreia i-a căzut victimă, și Dumnezeu îi pune înainte o
situație ca pe un exemplu foarte simplu și convingător: Iona e mângâiat în
asprimea arșiței de umbra unui vrej, dar într-o zi la revărsatul zorilor vrejul
e ros de un vierme și această mângâiere piere, vântul dogoritor aducând cu sine
o disperare de moarte. La tânguirea lui Iona că a fost lipsit de acoperământul
său, Dumnezeu îi pune înainte motivul pentru care nu a împlinit proorocia: pocăința
umană „umbrește” și „mângâie” pe Dumnezeu Cel atotprezent
în „arșița” patimilor lumii. În fond, lecția
acestei întâmplări este că destinul lumii raportat la Dumnezeu are substanță dialogală,
și că putem să ne schimbăm propriul destin printr-o înnoire lăuntrică.
Florin
Caragiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu