Isihia
dumnezeiască este de asemenea o expresie a libertății lăuntrice. Condiționările
exterioare și cele interioare pot genera o stare de conflictualitate resimțită
ca o tulburare de fond a conștiinței ce afectează gradul de libertate al finței
create. Însă omul a fost chemat de Dumnezeu la libertate, împlinită în gestul
slujirii reciproce prin iubire (Gal. 5, 13). Caracterul constrângător al
condiționărilor din câmpul creației poate fi copleșit numai de prezența
dumnezeiască, căci „Domnul este Duh, şi unde este Duhul Domnului, acolo este libertate” (II Cor. 3, 17). Sfântul
Duh este acoperământul autenticei libertăți: „Duhul Domnului este peste Mine,
că Domnul M-a uns să binevestesc săracilor, M-a trimis să vindec pe cei cu
inima zdrobită, să propovăduiesc celor robiţi slobozire şi celor prinşi în
război libertate” (Isaia 61, 1).
Libertatea se desființează atunci când apare ca „acoperământ al răutăţii” (I
Pt. 2, 16), cu alte cuvinte ca un prilej de a săvârși răul, întrucât aceasta
echivalează cu o prindere „în jugul robiei” (Gal. 5, 1), numită de sfântul
Apostol Petru „robia stricăciunii” (II Pt. 2, 19). Eliberarea din această robie
este așteptată de toată făptura, întrucât
„făptura însăşi se va izbăvi din robia stricăciunii, ca să fie părtaşă
la libertatea măririi fiilor lui
Dumnezeu” (Rom. 8, 21). „Staţi deci tari în libertatea cu care Hristos ne-a făcut liberi” (Gal. 5, 1), îndeamnă
Sfântul Apostol Pavel. Iisus Hristos arată o profundă relație între rămânerea
în adevăr sau cunoașterea participativă a lui și simțământul de libertate a
ființei: „Și veţi cunoaşte adevărul, iar adevărul vă va face liberi” (Ioan 8, 32). Adevărul dumnezeiesc
este mai presus de relativitate întrucât nu se reduce la o simplă idee, sau la
un punct de vedere, sau la o reprezentare a minții umane, ci este Însuși Fiul
lui Dumnezeu, „Calea, Adevărul și Viața” (Ioan 14, 6), astfel încât „dacă Fiul vă va face liberi, liberi veţi fi într-adevăr (Ioan 8, 36). Libertatea duhului nu
înseamnă o desființare a tuturor condiționărilor, ci o conștientizare și asumare
a sensului iconomiei divine și o transfigurare a stării de spirit, eliberată de
apăsarea condiționărilor lumii în lumina realităților veșnice.
Florin
Caragiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu