Termenul de filosofie și cel de matematică au fost introduși de unul și
același gânditor, Pitagora. Analiza structurilor formale ale limbajului
întreprinsă de Aristotel a avut, la rândul ei, un rol determinant în
sporirea rolului clarificator al gândirii filosofice, contribuind la
constituirea limbajului științific.
Diversitatea metodelor ce
diferențiază domeniile diferite de studiu nu poate desființa unitatea
corpului cunoașterii, având ca temei însăși conștiința umană și
fundamentul ei iconic, Care este Însuși Logosul Divin.
Cunoașterea
este una vie în momentul în care se manifestă ca un sistem deschis, ce
depășește limitările și îngustimea unei simple metode, combinând
precizia gândirii cu indeterminarea fecundă a intuițiilor creatoare, ce
transportă semnificații vitale între diverse zone ale reflecției umane.
În fiecare dintre domeniile teologiei, filosofiei, științei și artei
există, așadar, straturi interpretative ce se suprapun, ca să nu mai
vorbim de potențarea lor reciprocă din punctul de vedere al motivației
actului cunoscător și creator.
Fiecare metodă din câmpul
cunoașterii are un rol regulator în lărgirea orizontului cunoașterii
prin faptul că guvernează un proces de modelare, pe baza unui bagaj
conceptual permanent deschis interpretării, comunicării, transferului de
semnificație. Știința, spre exemplu, are permanent nevoie de
clarificarea filosofică a sensului, dar și de flavoarea frumuseții
artistice și de străluminarea mistică a tainei teologice. Toate acestea
se disting, dar nu se pot separa, pentru că rădăcina lor comună este în
Logosul Divin și doar împreună pot depăși insuficiența unei vederi
specializate, înguste asupra lumii.
Reflecția asupra fundamentelor
creează premisele fuziunii perspectivelor, ale constituirii, prin
demersul interdisciplinar, a unui limbaj capabil să asimileze variile
domenii, fără alterarea specificității lor, și să vascularizeze prin
legături semnificative corpul integral al cunoașterii.
Unitatea
vitală a acestuia este ea însăși o exigență reflectată în conștiința
noastră, din punct de vedere teologic, printr-o nevoie de adecvare la
chipul după care am fost creați. Savantul Albert Einstein sintetizează
această exigență morală atunci când afirmă că idealurile care i-au
luminat calea, încurajându-l permanent să înfrunte viața cu un sentiment
de voioșie, au fost Bunătatea, Frumusețea și Adevărul.
Exigența
lărgirii orizontului cunoașterii impune deopotrivă coborârea în
concretul observațiilor și aplicațiilor, cât și ridicarea în câmpul
generalității și abstracțiunii, această pendulare fiind traversată
constant de infuziile de semnificații provenite din nenumăratele
inferențe și transfuzii de sens inerente comunicării, mediului
intersubiectiv.
În ce privește relevanța istorică a teologiei
pentru matematică, pot să amintesc aici un exemplu celebru, cel al
creării de către Bernhard Riemann a conceptului de varietate, în germană
Mannigfaltigkeit, însemnând o pliere a unor spații locale cu anumite
proprietăți într-o unitate. Este un concept introdus de Kant, dar cu o
puternică filiație teologică, dată find cultura teologică a lui Riemann
și faptul că în germană termenul folosit pentru Treime este
Dreifaltigkeit, însemnând o pliere a trei într-o unitate. Conceptul de
varietate, ce stă la baza matematicii moderne, are, așadar profunde
rădăcini filosofice și teologice.
În articolul său intitulat „The
Invisible Link Between Mathematics and Theology”, Ladislav Kvasz a
vorbit despre o legătură invizibilă între matematică și teologie,
privind separarea ontologiei de epistemologie operată de teologia
monoteistă, ca o punte spre „frontiera care distinge fenomenele deschise
descrierii matematice de cele care nu admit o descriere matematică” ,
ceea ce a permis explicarea ambiguității legate de fenomenele descrise
ca „rezultat al finitudinii umane și astfel înțelegerea fenomenelor
însele ca neambigue, și prin urmare accesibile descrierii matematice”.
Se poate pune întrebarea cum se împacă determinismul științific și
armătura logicii formale cu libertatea expresiei artistice și a trăirii
mistice. Într-o carte referitoare la interpretarea statistică a
mecanicii cuantice, laureatul Nobel Max Born denunța determinismul
fizicii clasice ca pe „o iluzie, creată de supralicitarea conceptelor
matematico-logice”. În cercetarea științifică determinismul este,
așadar, în opinia savantului amintit, un idol, și nu un ideal, și „nu
poate constitui o obiecție adusă interpretării statistice în mod
esențial indeterministă a mecanicii cuantice”. Știința însăși a adus,
așadar, argumente în favoarea demontării înghețării gândirii în tiparul
determinist. De altfel, tot știința, prin teoremele ei de
incompletitudine și indecidabilitate, precum cele ale lui Gödel și
respectiv Turing,.a fost cea care a spulberat pretenția pozitivistă de
factură scientistă a stabilirii unei proceduri mecanice în vederea
epuizării raționale a tainei, sau a raționalizării adevărului. Nici o
cunoaștere specializată nu trebuie să uite adevăratul scop al
cunoașterii, care este cel de a spori empatia, simțirea înțelegătoare,
calitatea actului conștient. De altfel, tot știința a fost cea care a
arătat că „orice act de percepție este un act de creație” (Gerald
Edelman), dată fiind permanenta deconstrucție și reconstrucție a
informației primite de către creier. Odată cu realizarea dimensiunii ei
participative, adică cu introducerea de către fenomenologie în ecuația
cunoașterii a factorului subiectiv și a afirmării inseparabilității
între latura subiectivă și cea obiectivă a cunoașterii, s-au evidențiat
limitele structurale ale formalismului științific, precum și caracterul
deschis al cunoașterii, ce nu poate fi epuizată de nici un sistem formal
de gândire.
În cartea sa „Fizică și Filosofie. Revoluția în
Știința Modernă”, Werner Heisenberg observa, urmându-l pe Niels Bohr,
ireductibilitatea proceselor biologice la explicațiile venind din fizică
și chimie. Incompletitudinea acestora din urmă e generată de faptul că
experimentele însele interferează în acest caz cu funcțiile biologice,
afirmând că „în biologie suntem preocupați mai degrabă de manifestarea
posibilităților din natura căreia îi aparținem, decât de rezultatele
experimentelor pe care le efectuăm noi înșine”. Este un exemplu al
principiului complementarității ce reflectă aici, după Heisenberg,
„tendința din metodele cercetării biologice moderne care, pe de o parte,
face uz deplin de toate metodele și rezultatele fizicii și chimiei și,
pe de altă parte, e bazată pe concepte ce se referă la acele trăsături
ale naturii organice care nu sunt conținute în fizică și chimie, precum
conceptul vieții înseși”. Toate domeniile cunoașterii au nevoie, în
fapt, să fie racordate la viață, la taina ce scapă raționalizării și
oferă spațiu infinit libertății noastre. Stephen Smale face trimitere la
povestea cu Newton care a văzut un măr căzând și mișcarea planetelor și
le-a recunoscut ca parte a unui aceluiași fenomen, căutând un limbaj
care să ne îngăduie „să traducem ceea ce vedem și să recunoaștem aceasta
ca parte a unui fenomen mai cuprinzător”. Acesta este și sensul
interdisciplinarității, care are în vedere realitatea fizică, pe
diverșii ei versanți, apoi cea biologică, cea psihologică și cea
duhovnicească, cuprinse într-un tablou unitar.
În contextul
avalanșei de descoperiri științifice din ultimul secol, care au mutat
atenția generală pe ideea de progres și evoluție, se pune întrebarea cât
de importantă mai este teologia pentru știință. Alvin Toffler remarca
faptul că „toată educația izvorăște dintr-o anumită imagine a
viitorului, din anumite presupuneri implicite vizavi de ceea ce ne
rezervă viitorul”. În primul rând, centrală în teologia ortodoxă este o
viziune asupra viitorului eshatologic, deja prezent și pregustat în
taina învierii lui Hristos, ce atrage iconomic desfășurarea istoriei
actuale a lumii. În această viziune se evidențiază conceptul de
epectază, cu alte cuvinte de înaintare infinită în orizontul tainei
dumnezeiești. Cu alte cuvinte, ideea de progres și evoluție nu este
străină teologiei, tradiția nefiind un sistem închis, ci deschis
sporirii duhovnicești, experierii tainei negrăite. Tradiția în
cunoașterea teologică nu constituie, astfel, o limitare, ci un factor
catalizator al progresului infinit în experierea lui Dumnezeu, în
experierea tainei vieții în genere.
De altfel, știința, care este o
cunoaștere prin reducții, va avea întotdeauna nevoie, spre o bună
adecvare la realitate, să fie compensată sau completată de o cunoaștere
prin amplificare, împlinită prin raporturile ei cu domeniile umaniste:
psihologie, artă, filosofie, teologie etc., și, mai mult, în permanenta
referire la viață De regulă, creativitatea nu e un simplu rod al
specializării extreme, ci dimpotrivă, e stimulată de compunerea mai
multor perspective și lărgirea orizontului. Emergența calității în
știință, dincolo de variația cantității, rezultă tocmai din conectarea
științei la viață, la valoare, la expresivitate, la sursa de empatie
care este conștiința noastră. Interacțiunile între diversele domenii ale
cunoașterii o ajută să-și recupereze unitatea și vitalitatea.
„Geometria este liniștea întâmplării”, spunea într-un loc Nichita
Stănescu. Frumusețea conceptului și poezia structurii este ceea ce-i
inspiră și-i motivează pe oamenii de știință să continue cercetarea lor
mult dincolo de aspectul ei utilitar. Lucian Blaga observa faptul că
șocuri precum cel cauzat de teoria relativității și mecanica cuantică
ne-au ajutat să realizăm instabilitatea științei, „generată de însăși
relativitatea istorică a creațiilor spirituale din care știința face
parte”. Cunoașterea în general este mai mult decât o înlănțuire de idei,
este expresia unei stări de spirit, pe care poezia reușește în
momentele ei de grație să o surprindă.
Dinspre teologie, știința se
vede ca un dar al Logosului întrupat, ce stă atât la baza ordinii
inteligibile, cât și la baza ordinii sensibile din creație. Un reputat
cosmolog ca Alexei Nesteruk observă că limitele structurale ale
cunoașterii umane se izbesc inevitabil de paradoxuri care se constituie
ca indicatori ai diferenței din creație dintre câmpul sensibil și cel
inteligibil, și a faptului că ambele își au temeiul mai presus de lume,
în Logosul divin necreat. Referința transcendentă a cunoașterii
constituie astfel sursa ei de raționalitate, unitate și viață. În acest
sens, apare necesară recuperarea dimensiunii liturgice a oricărui tip de
cunoaștere, prin actualizarea condiției de dar al creației și de
actualizare a condiției euharistice a propriei prezențe și lucrări în
lume.
Pe de altă parte, dacă teologia are în centru chenoza lui
Dumnezeu în lume, prezența Lui tainică și lucrătoare, ce are ca revers
îndumnezeirea prin împărtășirea slavei divine, știința are în centru
chenoza conștiinței umane în lume, ce se micșorează pe sine spre a
descoperi realitatea în întreaga ei complexitate. Chenoza demersului
științific are ca revers o personalizare a creației în întregul ei pe
calea cunoașterii empatice, participative, în măsura în care știința își
regăsește vocația ei liturgică. Iar sporirea consistenței participative
a științei are loc tocmai prin osmoza ei cu arta, filosofia,
psihologia, teologia.
Chenoza, sau micșorarea de sine pentru
apropierea de o realitate și asumarea ei participativă este, în cazul
omului, expresia vocației sale de mediator între cele create și cele
necreate, ca ființă chemată la o slujire liturgică de prefacere și
transfigurare a lumii în unire cu Dumnezeu.
Comunicarea este la
rândul ei esențială pentru ansamblul cunoașterii în lumea actuală, dată
fiind cantitatea uriașă de informații, ce face din cunoaștere în
ansamblul ei un eveniment colectiv, intersubiectiv, întrucât nici un om
nu poate cuprinde singur diversitatea uriașă a lucrurilor ce ne stau
înainte. Mai mult, caracterul liturgic al cunoașterii, atunci când este
conștientizat și asumat, implică și bucuria primirii și a împărtășirii
ei, trecerea ei prin comunicare în direcția cuminecării.
Matematica
cu diversele ei domenii și interacțiunile dintre ele poate constitui un
model pentru abordarea interdisciplinară. M.S. Narasimhan era fascinat
de „interconexiunile pasionante, uimitoare și adesea neașteptate între
diversele domenii ale matematicii și de modul în care aceste conexiuni
te ajută să rezolvi o problemă concretă într-unul din domenii”.
Un
matematician japonez, Heisuke Hironaka, afirma că sarcina principală a
matematicii este să finitizeze infinitatea. „Un om are două mâini: o
mână este în infinitate, cealaltă este în lumea reală finită și sarcina
reală a matematicianului este să le conecteze cumva pe acestea două”. Pe
lângă jocul dintre finit și infinit, nu mai puțin atractiv este jocul
dintre concret și abstract.
Desigur, interdisciplinaritatea tinde
să depășească și eterogeneitatea metodelor folosite în varii domenii ale
cunoașterii, păstrând totuși specificul cunoașterilor specializate.
Florin Caragiu
(text apărut în revista Literadura, Anul I, Nr. 2, Noiembrie 2016, pp. 2-5)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu