Volumul „Muntele viu” (ed. Pleiade,
2016), semnat de Paul Aretzu, este, în cuvintele autorului, un „război de țesut litere” în care apar întrepătrunse luminile și umbrele
istoriei personale și a umanității, din pragul unei lumi înfrigurate, pe picior
de plecare, pendulând între fugă și nemișcare.
Muntele viu închipuie
taina descoperirii unui alt mod de viață în mijlocul unei lumi ce se stinge, o
realitate a minunii perihorezei în care urcușul e o adâncire în Celălalt ce nu
se sfârșește: „cititor urcând neîncetat pe muntele viu. îngropat până la genunchi
în jarul viu. pregătit pentru întâlnirea nevăzută. înotând în trupul celuilalt”.
Muntele Cuvântului sau
muntele-poem adăpostește în sine schimbări uimitoare de perspectivă, zugrăvind
saltul prin chenoză către deplinătatea slavei divine: „mâine, de noapte, voi urca
acest munte nesfârșit. singur. la început uriaș. apoi din ce în ce mai mic.
până voi ajunge cât o firimitură” ; „muntele era un poem. lipeam
pieptul și fruntea de el simțindu-i cuvintele. uneori se înălța până la cer. alteori era doar un mușuroi de
cârtiță. urcam muntele fără încetare. în vârf răsărea orbitoare toată lumina
deodată. genunchii noștri se afundau în mare”.
Așa,
muntele viu este un hotar al trecerii, dar în același timp un hotar al
prefacerii: „pe o parte intri bătrân plin de slăbiciune. pe cealaltă ieși copil
cu fața însorită. muntele e viu”.
Fragilitatea
vieții apare țesută cu vibrația zborului lămurit în foc: „lumina mea tu ești. o
pasăre în mijlocul metalului fierbinte”. Atenția se frânge și se împarte între
viață și moarte, între aici și dincolo, între timp și veșnicie, ca o punte
peste abisul neantului.
În
lumina tainei, viața își descoperă nebănuitul, adâncul inimaginabil, forța de
străpungere a umbrelor morții: „va veni o vreme când nu mă vor mai cunoaște
nici prietenii. cine e acest adânc neumbrit. acest nisip nespălat de val. cine
e acest gândac de var care străbate pustia, mergând în coate și în dinți”.
În
această lumină germinează imagini suprarealiste, focare ale unei răsturnări de
perspectivă, descoperind „morți scoși de prin uliți. așteptând o corabie trasă
de un melc”, în timp ce „pe o creangă, un măr rămas din toamna trecută acoperă
soarele”.
Pogorârea
în mormânt devine un leit-motiv al adâncirii în sine, în tainițele sufletului
ce ascund în sine germenii reînvierii așteptate, ale revărsării unei lumini de
har ce ne acoperă din înalt: „intra în mormânt ca să-și spună rugăciunea. și
privea cum cădea cerul peste el, până târziu”; „suit în inima mea, scriu în
mormântul de hârtie. și haina luminează peste noi”.
Imaginea
morții se concentrează într-un cuvânt, înțelesul ei reverberând în lumina
chipului frumuseții: „un bătrân, vom vedea, citind un scurt poem despre moarte.
șoptindu-l cu frică. înțelegând mai mult decât e scris. de fapt, citind un
singur cuvânt. repetat. un cuvânt despre frumusețe”.
Motivul
îngropării rituale apare în diverse ipostaze, precum îngroparea timpului în
veșnicie, a luminii în icoane, a sânului în broderii sau în prunc, ce răspândesc
arome și acorduri nelumești: „încet se mișcă timpul, azi. când aud lumini
înfășate cu icoane. sau cum sarea iese din clopote atrăgând atenția surdului.
răspândit-a miresme precum sânul îngropat în broderii. răspândit-a dulceață
precum sânul mamei îngropat de-acum în prunc”; „acoperiți de pletele ascultării
unui tainic sunet de lemn. acolo unde moartea învie”.
Rugăciunea
apare ca o furtună fără sfârșit pe punctul să ne ia cu sine prin „poarta numită
Dumnezeu. deschisă la perete în sine. în pustiul viu unde fiecare grăunte de
nisip este însuflețit”. Rugăciunea este totodată aidoma unei străfulgerări
circulare ce cuprinde în gestul ei de înaintare învăluitoare copilăria: „invadat
de izvorul rugăciunii. mi-am amintit cum cântă printre pietre pârâiașul
copilăriei”, vârsta târzie „împărțindu-și iubirea între o mână de pământ și o
scăpărare de chibrit”, moartea: „ce să spun despre moartea mea. va trece și
asta. ca orice surpriză”.
Magma
textuală se revarsă lent, cu teama „ca Dumnezeu să nu-și întoarcă fața de la mine”,
spre „vederea din urmă. sticloasă. vederea cu degetele, prin întuneric, a
frumuseții”, cea care desprinde flăcăruile de pe lumânări, aprinzând trupurile.
Această vedere finală întrezărește o lume mișcată de har, în care totul este
viu, aievea cuprins în icoană: „lei sculptați își întindeau gâturile
nedumeriți. corpurile din ceramică smălțuită ale ogarilor alergau fără oprire
chefnind. candelabre navigau prin aer. aproape stinse. frunze atente la puținii
oameni de pe pământ. se mișca acel real fără să se miște”.
O
țesătură poetică rafinată ce închipuie pământescul în atingerea sa negrăită cu
cerescul.
Florin Caragiu
text apărut în Lumina Literară și Artistică, 20 Noiembrie 2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu