vineri, 4 noiembrie 2016

Modelarea iconică în Cuvântările Sfântului Grigorie de Nazianz


Surprindem în Cuvântările Sfântului Grigorie de Nazianz un proces de modelare iconică, plecând de la viața omului creat după chipul lui Dumnezeu:  „Eu însumi sunt un chip al lui Dumnezeu, deși așezat jos pe pământ” [1], conștientizând distincția ontologică între Dumnezeu și creație, întrucât, spune el: „Eu nu pot crede că sunt mântuit de unul care e de o cinste cu mine” [2] și înaintând în direcția înnobilării sau condiției umane prin părtășia la viața divină: „Căci astfel este harul Duhului: el face de o cinste pe cei care sunt de un cuget” [3]. Procesul de asemănare cu Dumnezeu împletește strâns dimensiunea hristologică și cea pneumatologică a luminării dumnezeiești așternute pe chipul omului: „Cu David fiți luminați, cel care a spus Luminii: Întru Lumina Ta vom vedea Lumină, după cum în Duhul vom vedea pe Fiul, și ce strălucire luminează mai departe?” [4].
Sfântul Grigorie de Nazianz ilustrează taina modelării iconice prin comunicarea însușirilor în relația cu oamenii hărăziți de Dumnezeu cu diferite daruri și sporiți în lucrarea duhovnicească. Viața Sfântului Ierarh Atanasie cel Mare apare ca o icoană a sufletului ce adună din florile duhovnicești mierea virtuților: Pe unii și i-a luat ca modele pentru puterea minții, pe alții pentru activitate, pe alții pentru blândețe, pe alții pentru râvnă, pe alții pentru primejdii, pe alții pentru cele mai multe privințe, pe alții pentru toate, luând frumusețe de la unul și de la altul (asemenea celor care zugrăvesc înfățișări ale desăvârșirii) și adunându-le în sufletul său unul, a făcut o formă perfectă de virtute din toate” [5].
În ce privește virtutea, substanța sa e dată de o alipire de bine împlinită prin puterea dragostei, dincolo de orice răsplătire așteptată sau imaginată, căci „pentru a rămâne virtute, este fără plată și privește numai spre bine” [6]. Viețile sfinților se remarcă prin alcătuirea lor simfonică, pentru care coerența și armonia muzicală constituie un model dinamic: „Totul urma, ca o melodie cântată la o singură liră, și toate erau în armonie: viața, cuvântul, luptele, primejdiile sale, reîntoarcerea și cele de după reîntoarcere” [7].
Armonia vieții modulate de urmarea lui Hristos și atingerile harului divin atrage după sine unirea celor despărțite, exercitând o lucrare cu valențe tămăduitoare și unificatoare în creație: „În timpul petrecerii cu ei, marele Atanasie, care era mereu mijlocitorul și împăciuitorul tuturor celorlalți oameni, urmând Celui Care prin sângele Său a făcut pace între cele despărțite, a împăcat viața solitară cu viața de comunitate, arătând că preoția e capabilă de filosofie și filosofia are trebuință de călăuzire duhovnicească” [8]. Trecerea asistată divin prin încercările vieții constituie o altă sursă de modelare iconică, prin experierea bunătății și milostivirii dumnezeiești: „Trecut-am prin foc și prin apă și am ajuns la odihnă, prin bunăvoința Mântuitorului Dumnezeu” [9].
Pentru a reuși în acest efort ce cheamă o prefacere mai presus de fire, posibilă numai prin ajutorul divin, Sfântul Grigorie de Nazianz reiterează îndemnul fundamental spre schimbarea minții (metanoia) ce îndreaptă curba devenirii umane spre modul firii transfigurate, care este o locuire în lumina Adevărului Însuși: „Apropie-te de adevăr, schimbă-te măcar în acest ceas târziu! (...) Nu e o rușine a te schimba, în timp ce stăruirea în rău duce la pierzanie” [10]. Modul vieții înnoite în Hristos, atingând în mod inefabil taina sufletului, transcende separațiile spațio-temporale care caracterizează condiția actuală a lumii, căci „trupurile sunt adunate laolaltă în loc, dar sufletele sunt aduse în armonie de Duhul” [11].
În toate lucrurile, mari și mici, transmiterea învățăturii are nevoie de baza experierii, sau a deprinderii întărite în bine pentru a-și afla eficacitatea reală: „Rânduiala cea mai bună nu e ca întâi să înveți pe altul și abia apoi să te instruiești tu, nu doar în cele dumnezeiești și atât de mărețe, dar chiar și în cele mai mici și nevrednice de ceva” [12]. În cazul eventualelor scăderi, este esențial să depășești tentația izolării orgolioase și să primești criticile spre îndreptare, pentru a nu risca să se anuleze în chip nefericit rodul strădaniilor și nevoințelor tale: „Eu am (...) trebuință (...) a fi ajutat de libertatea celor ce cumpănesc lucrurile mele, dacă iese la iveală că am avut scăderi în datoria mea, ca nu cumva să alerg sau să fi alergat în deșert (Gal. 2,2)” [13]. Pe de altă parte, în cazul criticilor și învinuirilor nedrepte se remarcă importanța organismului comunitar viu, căci „nu este alt cuvânt de apărare decât cuvântul în mijlocul celor ce cunosc faptele” [14]. Este important să deprindem atât din aspectele pozitive, cât și din cele negative ale realității discernământul vital pentru a aprecia consistența adevăratei dobândiri duhovnicești, sensul iconomiei divine, și a evita urmărirea unor ținte iluzorii, ce ne adâncesc starea de cădere: „... cei ce se agață de umbră, de visul celui ce se deșteaptă, de suflarea ce se risipește sau de urma corabiei în apă, să nu creadă că au ceva. (...) Să se învețe din nenorocirile altora și să afle că săracul nu va fi uitat până în sfârșit” [15].
Chiar și în mijlocul luptei, o persoană duhovnicească apare ca un căutător al adevărului ce păstrează neștirbit respectul față de chipul omului, iubirea creștină fundamentală, până și de vrăjmași, dorirea de mântuirea sa: „Noi nu suntem neînvățați în învățătura noastră, nici nu aruncăm cu obrăznicii, cum fac cei mulți care se războiesc nu cu cuvântul, ci cu cuvântătorul, și uneori cu obrăzniciile lor își acoperă slăbiciunea raționamentului, precum se spune că sepiile aruncă înaintea lor cu cerneală neagră, ca să scape de urmăritorii lor sau ca ele să urmărească pe alții în timp ce nu pot fi văzute. Noi însă arătăm că lupta noastră este pentru Hristos prin aceea că ne războim după cum S-a războit Hristos, Cel pașnic și blând, Cel Care a purtat slăbiciunile noastre. Nici nu suntem pașnici în privința cuvântului adevărului, lăsând ceva din el de dragul unei părute cumințenii” [16].
Aici se descoperă sensul eliberator al neosândirii aproapelui și, în general, sensul virtuții ca eliberare din antagonismul stării de cădere ce sfâșie creația: „Un om rău ar condamna grabnic chiar și un om bun, în timp ce un om bun nu ar fi gata să îl condamne nici pe unul rău. Căci unul care nu este gata să facă rău, nu e înclinat nici să îl bănuiască” [17]. Pentru a rodi cu adevărat, virtutea ca respectare a legii are nevoie de o adâncire până la simțirea înțelegătoare a inimii, pentru ca darul nostru să fie primit și înmulțit prin harul lui Dumnezeu: „Căci astfel se întâmplă multora: ei dau, cu adevărat, dar nu au și tragerea de inimă, care e un lucru mai mare și mai desăvârșit decât simpla dăruire” [18].
Urmarea lui Hristos până la pătimirea pentru dragostea Lui își are roadele dulci, ca pregustare a stării eshatologice: „A suferi pentru Hristos adaugă dragostei și ca o arvună se face răsplătirilor viitoare” [19]. Înaintea lui Dumnezeu, moartea însăși nu este decât o trecere spre viața cea nouă și nesfârșită, căci „toți care au trăit după Dumnezeu trăiesc încă lui Dumnezeu, chiar dacă au plecat de aici. Pentru aceasta Dumnezeu e numit Dumnezeul lui Avraam, Isaac și Iacov, de vreme ce El este Dumnezeu nu al morților, ci al viilor” [20].

Note:

[1] Sfântul Grigorie de Nazianz, Cuvântări, ed. de Suflet & ed. Cartea Ortodoxă, 2009, p. 166; [2] Ibid., p. 166; [3] Ibid., p. 161; [4] Ibid., p. 166-167; [5] Ibid., p. 126; [6] Ibid., p. 181; [7] Ibid., p. 149; [8] Ibid., p. 139; [9] Ibid., p. 174; [10] Ibid., p. 182; [11] Ibid., p. 161; [12] Ibid., p. 187; [13] Ibid., p. 174; [14] Ibid., p. 161; [15] Ibid., p. 176; [16]; Ibid., p. 161; [17] Ibid., p. 135; [18] Ibid., p. 95; [19] Ibid., p. 161; [20] Ibid., p. 124.


Florin Caragiu


Niciun comentariu: